- Project Runeberg -  Ord och Bild / Nionde årgången. 1900 /
404

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Världsutställningens »clou». Af Nathan Söderblom. Med 6 bilder - Gustaf Upmark och Nationalmuseum. Af Karl Wåhlin. Med 3 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4

NATHAN SÖDERBLOM.

dess förbindelse med strandfästena
förmedlas af två likadana leder eller rullar,
eller hvad det kan heta på
konstspråket, som den i midten. Detta tryck
belöper sig till fem å sex millioner
kilogram. De fyra tunga, massiva pylonerna,
hvilkas monumentala själfständighet utgör
en originalitet för denna brobyggnad, äro
sålunda »ei blot til Lyst» utan bidraga
till att stadga landfästena. De ha
själf-mant erbjudit sig till en verkningsfull
dekoration: på toppen sig stegrande,
guldglänsande hästar, på sockeln
symboliska kvinnobilder, föreställande staden
Paris i skilda tider af dess historia.

Det märkliga med denna bro,
konstruerad af Garnier’s efterträdare såsom
Stora operans arkitekt, Cassien-Bernard,
efter ingeniör Résal’s beräkningar, är att
den, trots sina väldiga dimensioner och
sin tunga massivitet, verkar med en
ledighet och elegans, som synes oförenlig

med måtten och siffrorna. Största
förtjänsten härvidlag har brons vackra kurva,
som det varit arkitektens svåraste
konstnärliga uppgift att åstadkomma. Den
är värdig brons hela dekoration, lätt och
smidig som en mantel svept omkring den
fasta kärnan.

Har jag rätt, när jag kallar
världsutställningens clou, den nya aveny hvars
nya del vi nu som hastigast besökt,
»parisisk»? Där är ingenting skriande,
oerhördt, iögonenfallande, ingenting som
smakar af »the biggest in the world»,
men i allt, i stort och smått, en klarhet
i konceptionen, en fin och utsökt smak
och en teknikens fulländning, som göra
ett besök på dessa platser till en hög
och ständigt förnyad njutning. Det
hvilar glädje och skönhet öfver dessa
nejder, som bilda förgård till
industriutställningens oroliga mångfald.

GUSTAF UPMARK OCH NATIONALMUSEUM.

AF KARL WÅHLIN.

Med 3 bilder.

VID sidan om de exakta
vetenskapernas snabba framsteg i vårt
århundrade skönjer man en icke
mindre storartad utveckling på de
historiska vetenskapernas område. I ena som i
andra fallet hafva oerhörda ansträngningar
nedlagts på uppnåendet af de enkla och
fast grundade fakta, som äro de djärfva
men säkra slutsatsernas språngbräden.
I ena som i andra fallet kräfvas
praktiska metoder af allt mera sinnrikt
kombinerad art. Om vetenskaperna mer och
mer specialiseras, så måste den moderne
specialisten icke desto mindre vara en

mångsidigt utrustad personlighet. Och
detta gäller ej minst på ett område, där
framstegen äro af så epokgörande
betydelse som inom den moderna
konstforskningen. Om konsthistorikern, såsom
oftast är fallet, tillika ägnar sina krafter
åt museiväsendet, förenas
vetenskapsmannens kall med den praktiske
administratörens och ämbetsmannens. Huru
mycket af skarpsinnig kombinationsförmåga,
af redig och klar öfverblick, af tålig och
tyst möda det erfordras för att blott i
någon mån motsvara de fordringar, som
sådana uppgifter innebära, vet den bäst,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:44:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1900/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free