- Project Runeberg -  Ord och Bild / Elfte årgången. 1902 /
348

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Fürstenbergska galleriet. Spridda drag ur dess historia. Af G. Pauli. Med 17 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

348

g. pauli.

ARBETARE. OLJEMÅLNING AF JEAN FRANCOIS
RAFFAELLI.

afgjutning» 15,000 frcs, Böcklins tafla
kostade 8,000 mk, Edelfelts 7,000 kr.,
Carriès byst 5,000 frcs, Larssons
»Själf-porträtt» 4,000 kr., Höckerts »Kulla»
och Josephsons »Spansk dans» 3,000
kr. hvardera. Kostnaderna för samtliga
konstverken torde åtskilligt öfverstiga
200,000 kronor.

I närvarande stund räknar galleriet
enligt senaste katalog närmare 240
nummer, bland hvilka man finner namn
tillhörande icke blott skandinaviska
konstnärer, utan äfven tyskar och fransmän,
i följande proportion: af svenskar 72,
norrmän 13, danskar 15, finnar 3, tyskar
4, fransmän 20 och schweizare 1
(Böcklin). Förnämligast rekryteradt ur de
unga eller i närvarande stund lifskrafti-

gaste konstnärsleden, omfattar galleriet
äfven representanter för äldre riktningar,
exempelvis bland svenskar Höckert, Edv.
Bergh, Aug. Jernberg, Egron
Lundgren och Aug. Malmström; bland
norrmän Ludvig Munthe, Morten Möller
och fläns Gude. Hvad tyskarna angår,
torde dessa förefunnits (med undantag af
Lenbach) i den lilla tafvelsamling, som
ärfdes efter Edv. Magnus och hvari
påträffas mycket blandadt gods, så t. ex.
den hidösa taflan med titel »Fräs bättre»
af Amalia Lindegren. Lenbachs
själf-porträtt har tillförts galleriet genom
artisten Callmander. Han fick nämligen
se detsamma hos en färghandlare i
München, som af Lenbach fått i
uppdrag att låta renhyfla några hans
pan-nåer, på hvilka mästaren skizzerat en
del porträtt. Callmander lyckades mot
betalning eller kanske det var mot
utbyte af något sitt eget arbete bli ägare
till det porträtt, som efter många års
mellanrum hamnade i Fürstenbergs ägo.

De första franska arbetena köptes i
början af 1880-talet, däribland
Pointelins lyriskt tjusande landskap från St.
Roche. Pointelin, som var lärare i en
skola — hans ämne var matematik — och
under terminerna endast fick måla om
söndagar och torsdagar, hör till de
landskapsmålare, som stå i främ’sta ledet
bland 80-talets franska konstnärer.
Galleriets största duk är ock af en
fransman, Rafael Collin, och köptes af
Furstenberg 1884 för att dekorera ena
sidoväggen i galleriet, som stod under
inredning. Ftirstenberg insåg nämligen,
att han måste bland alla sina relativt
smärre dukar placera en större målning
med dekorativ uppgift. Det var en
lycka för honom, att Collin just nämnda
år kunde exponera sin tafla på salongen,
ty alla andra dukar därstädes, som fyllde
fordringarna i afseende på dimension,
voro olämpliga i afseende på hållning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1902/0386.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free