- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tolfte årgången. 1903 /
190

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konstindustri - Bruckmann, Elsa: Kvinnodräktreformen i Tyskland, dess utveckling och nuvarande ståndpunkt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

190

ELSA BRUCKMANN.

Det är, säger van de Veide, skadligt
och löjligt, att kvinnan, som hittills skett,
blindt underkastat sig hvad skräddare
och sömmerskor föreskrifva, helst dessa
för hvarje säsong komma med nya god-
tyckliga föreskrifter. Modekonstnärer-
nas alster äro nämligen oftast ologiska
och osköna, i det de strida mot kvinno-
kroppens byggnad och lagar, och veck,
puffar, volanger och garneringar snarare
försämra än förbättra saken, då de
bidraga att afleda vår uppmärksamhet
från det oriktiga i dräktens konstruk-
tion eller snarare helt och hållet dölja
konstruktionen. För att dräktens bygg-
nad klart må kunna framträda och må
kunna ge uttryck åt kroppens skön-
het, måste alla dessa utsmyckningar
borttagas — åtminstone tills man kom-
mit därhän att man ej längre kan bort-
se från det väsentliga —, och alla pry-
dande detaljer måste underordnas detta
väsentliga.

Häraf följer betonande af sömmarna
och de ställen, där kroppen uppbär dräk-
ten, frihet för alla leder och mjukhet i
dräktens linjer, där kroppens linjer äro
mjuka. — För att allt detta skall kunna
genomföras, är det emellertid nödvändigt,
att kvinnorna själfva bestämmande in-
gripa i reformfrågan, och konstnärerna
borde sätta en ära i att hjälpa dem där-
vid, till dess att hjälpen blefve öfver-
flödig. — Vid valet af dräkt, säger vi-
dare van de Veide, bör den personliga
smaken vara bestämmande i olika grad
allt efter den kategori dräkten tillhör:
för hemmadräkt oinskränkt frihet, för
promenaddräkt en för alla tämligen öfver-
ensstämmande typ, för festdräkt en be-
stämd stil-enhet. — Redan dessa korta
antydningar låta ana den klara logiken
och den lefvande kraften i van de Vei-
des tankegång; och att denne konstnärs
dräkter konsekvent genomföra hans teo-
rier och på samma gång bära vittne om

hans fina konstnärskap, behöfver jag väl
knappt tillägga.

Sedan Krefeld-utställningen stå alla
utställningar öppna för den konstnärliga
kvinnodräkten, och många konstnärer och
konstnärinnor sysselsätta sig ifrigt med
utarbetandet af nya modeller. I Darm-
stadt utställde Peter Behrens sina fest-
dräkter, och vid mindre utställningar i
Dresden samt besök i enskilda atelierer
har jag genom en mängd kostymer lärt
känna ett stort antal konstnärer på detta
område, såsom — för att endast nämna
ett fåtal — målarna Mohrbutter (Ham-
burg) och Gussmann, syskonen Klein-
hempel (Dresden), ElseOppler (Nürnberg),
Margarethe v. Brauchitsch (München),
makarna Wille (Berlin). Alla följa samma
grundprincip, och dock förstår hvar och
en att åt sitt arbete förläna något per-
sonligt och för honom egendomligt.

Nästa stora utställning var den
Schultze-Naumburgska i Hohenzollern-
kaufhaus i Berlin.

Schultze-Nawnburg är, liksom van de
Veide, både teoretiker och praktiker. Hans
skrifter föregingo hans dräkter. Dessa
skrifter hafva förberedts under flere år
och äro därför troligen samtidiga med
van de Veides uppträdande och obero-
ende af honom. De ha utkommit dels
i »Kunstwart†>, en af våra mest gedigna
litterärt-konstnärliga tidskrifter, dels i
bokform, och hafva vunnit stor sprid-
ning. Ingen af dem har dock väckt så
stor uppmärksamhet och haft så stort infly-
tande som hans arbete öfver kvinno-
kroppens vård. — Det skulle emeller-
tid föra oss alltför långt att härur göra
några längre citat. Vi få därför hän-
visa dem, som önska närmare sätta sig
in i frågan och ej vilja köpa boken, till
novemberhäftet af »Dekorative Kunst»,
hvilket innehåller såväl ett kort samman-
drag af Schultze-Naumburgs hufvudsak-
liga idéer som reproduktioner af de flesta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:45:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1903/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free