- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fjortonde årgången. 1905 /
173

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Konstnärsförbundet. En historik. Af Georg Pauli. Med 17 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTNÄRSFÖRBUNDET.

173

konstnärsförbundets nuvarande styrelse. Sittande: Chr. Eriksson och Nordström; stående:
Bergh, Kreuger, Sjöberg och Eugen Jansson.

Konstnärsförbundet kom alltså att
ganska snart taga afstånd från den stora
allmänna konstnärsföreningen och efter
hand upptaga en strid med densamma,
som ställt dess forna reformifver gent-
emot akademien alldeles i skuggan. Hvad
denna kamp innerst gällt har varit per-
sonlighetens frigörelse från majoritets-
tryck och utveckling genom en liten
men om sina konstnärliga syften i dess
helhet fullt enig minoritet. Under mer
än ett tiotal af år ha ständiga konflikter
ägt rum; så snart det varit fråga om
gemensamt uppträdande, ha intressena
divergerat; den ena parten, Förenin-
gen, har önskat ett samfälldt afgörande,
och den andra, Förbundet, har fordrat
minoritetens rätt att ordna sitt delta-
gande uteslutande efter eget hufvud.
Man har karaktäriserat 1890-talets konst-
närsstrid sålunda: att gruppen A ön-
skar utställa uppblandad med gruppen
B men att denna vill utställa oblandad.

Principen att vid en större massutställ-
ning ordna konstverken efter deras
frändskap sinsemellan — en sträfvan
som ju gör sig gällande exempelvis i
större muséer, där man ordnar alltefter
»skolor» (ja t. o. m. söker att få vissa
mästares respektive arbeten samman-
förda) och hvilket själffallet bör gagna
konstverken och underlätta öfverskådlig-
heten — denna princip har rönt, af vissa
skäl, det starkaste motstånd å Förenin-
gens sida och uppkallat Förbundet till
dess försvar. Redan så tidigt som 1886
vid utställningen å Valand hade För-
bundet sökt genomföra grupp-principen,
men lyckades ej häri, lika litet som vid
världsutställningen i Paris 1889. Vid
Stockholmsutställningen 1897 genom-
drefs dock, att hvarje grupp skulle be-
dömas af hvar sin jury; men konstver-
kens placering var fortfarande densamma
som förr, likt och olikt, stort och smått,
gammalt och nytt i skön blandning. Det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:47:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1905/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free