- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sextonde årgången. 1907 /
527

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Henric Schartau. Af Nathan Söderblom. Med 6 bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HENRIC SCHARTAU 527

en kärf och fast ortodoxi, att anden
bakom observansen hvarken är död eller
liten eller förtorkad.

Henric Schartau betydde en kyrklig
och religiös pånyttfödelse. Samtidigt
skedde i Lund en annan nydaning.
Vetenskapligt teologiskt studium
upprättades af Martin Erik Ahlman. De lefde
samtidigt i den lilla universitetsstaden.
Schartau dog 1825, Ahlman 1844. Men
de båda männen med sina olika
kyrkliga lefnadskall tyckas ej ha haft mycken
beröring med hvarandra. Gemensamt
för dem var det starka intresset för
förståndsklarhet och en viss manlig kärfhet
i åskådningen. Ahlman hade sina
vetenskapliga impulser från Kant. Af de yngre,
som han gynnade och bevarade åt
akademien, hade H. Reuterdahl mottagit
afgörande intryck från Schleiermacher och
E. G. Bring från Hegel och hans skola.
I fortsättningen hafva dessa båda tradi-

tioner, som Lund har rätt att vara stolt
öfver, den kyrkliga fromhetstypen från
Schartau och den kyrkliga vetenskapen
från Ahlman och »den stora fakulteten»,
på olika sätt trädt i förbindelse med
hvarandra. Omsider har den lundensiska
teologien sett en uppgift i att värdera
och bringa till klarhet den religiösa
sanningen och kraften och därmed det
framtidsdugliga i schartauanismen. Det är
för tidigt att sjunga begrafningsmässor
öfver den — liksom öfver dess så
olikartade granne i Danmark,
grundtvigia-nismen. En sådan riktning som
Schartaus fromhetsskapelse är ej till för sin
egen skull. Fariseismen skulle frambringa
Paulus, herrnhutismen Schleiermacher.
Schartauanismen har fyllt sin uppgift
först i den, som hämtar fram dess
kärnfulla religiösa allvar ur observansens
fängsel och gör det fruktbringande för
kommande släkten.



wafaéfå





-JÄ







SCHARTAUS GRAF PÅ NORRA KYRKOGÅRDEN I LUND.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:49:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1907/0575.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free