- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugonde årgången. 1911 /
446

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Ur bokmarknaden. Med 2 bilder - Af Sven Rosén - Af Gustaf Upmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

446

GUSTAF ULLMAN

Hahr i detta såväl som i sina tidigare
arbeten öfver svensk konst låtit arkivstudier
bilda en kulturhistorisk stomme för den
rent stilkritiska utredningen. Han släpper
icke kontakten med det historiska och
isolerar aldrig konsten från lifvet. Detta är
enligt mitt förmenande en förtjänst. Skulle
man karaktärisera författarens uppfattning
i detta stycke, sker det bäst med hans
egna ord: »Äfven i tider och länder med
dén högsta konstkultur existerar en
oupp-löslig förbindelse mellan lif och konst, ett
aldrig sinande utbyte af idéer och
känslovärden, hvarifrån man icke får bortse, om
konstens historiska utveckling skall fattas
i hela sin omfattande betydelse och ej
begränsas blott och bart till föremål för en
metodiskt än så värdefull formanalys.» Den
moderna stilkritiken, som verkat förnyande
på hela konststudiet, är en nästan
naturvetenskaplig metod. Den inleder lätt
forskaren i den frestelsen att behandla
konstverken. som om de vore naturföreteelser. Men
bakom konstverket står alltid en
personlighet, utan konstnären blir intet konstverk
till. Därför må konststudiet icke stelna i
för mycken analys, icke endast vara ett
katalogiseringsarbete, icke emancipera sig
från gängse metoder inom de historiska
vetenskaperna. En verkligt gifvande
konstforskning må i sig förena det
naturvetenskapliga stilkritiska elementet med
arkiv-och källforskning. Den får i så fall
kulturhistorisk betydelse och rekonstruerar af
det historiska lifvets spridda element en
lefvande totalbild af en svunnen tid.
Docenten Hahr förenar i sitt arbete om Johan
III:s renässans dessa båda element till en
lefvande enhet. I hans framställning se vi
med vårt inre öga äfven något af det lif,
som en gång rörde sig inom grusade palats
och vittrande ödemurar. Författaren är icke
blott en konsthistoriker utan äfven en
kulturhistoriker af rang; han är en humanist
i detta ords ursprungliga och bästa
bemärkelse. Sven Rosén.

Porträtt af svenska läkare och apotekare, beskrifna af

Nils Sjöberg, utgifna af Svenska Läkaresällskapet.

Stockholm 1910.

VENSKA LÄKARESÄLLSKAPET
firade år 1908 sitt
hundraårsjubileum och anordnade i samband
härmed en medicinsk-historisk
utställning, som ägde rum i Nordiska Museet på sen-

hösten nämnda år. Utställningen omfattade
fem afdelningar, porträtt, handskrifter och
tryck, medaljer, instrument samt
farmaceu-tica. Särskildt den första af dessa
afdelningar, den till cirka 200 nummer
uppgående porträttsamlingen, väckte ett stort
och allmänt intresse, och man hörde ofta
uttalas den önskan, att de där samlade
porträtten måtte återgifvas i fotografi, på
det att en större krets skulle kunna
förskaffa sig bilder af personligheter, som i
vårt land idkat medicinsk forskning eller
verkat som läkare eller apotekare. — Inom
läkaresällskapets medicinsk-historiska sektion
väcktes då förslag om att i ljustryck utgifva
samtliga porträtt jämte beskrifning öfver
desamma, och sedan med. dr. Albert Pauli
erbjudit sig att trygga sällskapet för den
förlust, som ett dylikt arbete möjligen skulle
kunna medföra, skred man till verket,
ße-skrifvandet af porträtten uppdrogs åt
amanuensen Nils Sjöberg, som haft
anordnandet af utställningens porträttafdelning om
hand och som genom sina arbeten öfver
porträttsamlingarna vid Uppsala universitet,
på Drottningholms och Gripsholms slott
gjort sig känd som en framstående kännare
af svensk porträttkonst. Utförandet af
bilderna i dubbeltonigt ljustryck samt
tryckningen af arbetet anförtroddes åt Justus
Cederquists kemigrafiska anstalt härstädes.

Resultatet föreligger nu i ett verk med
den titel som läses här ofvan. Det är ett
sannskyldigt praktverk, i trenne delar i
stort format, omfattande VIII+128 sidor
text och icke mindre än 215
ljustrycks-planscher, det största ljustrycksarbete som
hittills utgifvits i Sverige. Den
typografiska utstyrseln är mönstergill och
ljustrycken stå på höjden af hvad modern
reproduktionskonst kan åstadkomma.

Verkets omfattning blef under arbetets
gång högst betydligt utvidgad: de till
utställningen samlade porträtten uppgingo
till 199 nummer; den beskrifvande
förteckningen i planschverket upptager 489, en
ökning sålunda af nära 300 nummer.
Redan uppspårandet af detta stora material
har varit ett mödosamt arbete. Porträtten
hafva helt naturligt måst uppsökas på vidt
skilda ställen, dels i åtskilliga offentliga
samlingar och institutioner, såsom
Medicinalstyrelsen, Karolinska institutet,
Serafimer-lazarettet, Läkaresällskapet, Uppsala och
Lunds universitet, Nationalmuseum, Nordi-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:51:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1911/0510.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free