- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufemte årgången. 1916 /
440

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Något om plöjarmotivet i konsten. Av A. Klinckowström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

184

A. KLINCKOWSTRÖM

tolstoy vid plogen. oljemålning av ilja jefimovitj repin.

modernt konstruerade plogen. I handen
svingar hon vårens symbol, den nylövade
bokgrenen, över spannets fyra tjurar,
som delande sig åt höger och vänster
lämna gudinnans gestalt ensamt
behärskande bildens medelpunkt. Av arbetets
möda synes här intet; allt andas
vårdisens segrande kamp mot frostmakterna.
Vårvindar leka och lärkor drilla runt
Asynjans huvud, brusande forsar det
frigjorda vattnet kring trollplogens huvud,
och med piskande svansar och ängande
näsborrar bryter det vilda fyrspannet
oemotståndligt fram. Falken, Fröjas fågel,
och storken, vårens sinnebild, gå förut
visande vägen.

Att låta människan övertaga djurets
roll och dra plogen, symbolen för hennes
släktes makt över jorden, har i alla tider
betecknats som höjden av tyranni. Vi
minnas gott ur våra egna hävder, hur
intet, ej ens att själva »hängas upp i
rök», så retade bönderna som att
konungens fogde, herr Jösse Erikson till Borga-

led, tvingade deras hustrur och döttrar
att dra plogen; det var mer än trältjänst,
det var att i ordets bokstavliga
bemärkelse »behandlas som ett djur». Det är
på denna instinktiva känsla av det
upprörande i att se människan, ja kvinnan,
barnet intaga djurets plats framför plogen,
som några målare byggt, då de på sina
plöjarbilder använt mänskliga dragare
för att symbolisera den bittra nöd, »som
bryter lag». Hos Axel Sjöberg är ännu
handlingens pathos mindre utpräglat;
det är snarare lokala förhållanden än
verklig nöd som här omöjliggjort
anskaffandet av dragare ute på utskäret,
där det dock finns potatisjord för god
att ügga obrukad, och antalet »dragare»
är så pass rundligt tilltaget att slitet i
grund och botten blir måttligt nog
fördelat på var och en Helt annat
däremot hos skotten H. Mac Callum, som
i Backstugusittarens spann1 visar oss
bilden av en skottsk torpare, mager och

1 The crofters team: Tate Gallery, London.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1916/0484.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free