- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
257

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Tre moderna skånska målare. Tora Holmström, Svante Bergh och Emil Olsson. Av Hakon Hedemann-Gade

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TRE MODERNA SKÅNSKA MÅLARE

mårtensafton. oljemålning av emil olsson.
Tillhor d:r E. Christensøn, Stockholm.

är han föga känd, och jag skulle tro att
hans kollektion på den när detta läses
avslutade utställningen i Liljevalchs konsthall
för många varit en överraskning.

Vad som kanske allra mest förvånar hos
denne unge målare, framgången ur en
riktigt urskånsk bondesläkt, är hans hastiga
utveckling till full modernitet. Liksom
Svante Bergh är han en avgjord
koloristbegåvning med huvudsaklig utgångspunkt i
fransk impressionism; men på de sista åren
har han här hemma i hastigt tempo
genomlöpt en hel serie olika stadier och sökt sig
fram till ett ganska egenartat uttryckssätt.
Utvecklingsgången skall jag söka belysa i
det följande.

Under ett tre månaders uppehåll i
Frankrike våren 1914 lär sig Emil Olsson mera
om valörerna och måleriets väsen än under
hela den föregående akademitiden. Dock
håller han alltjämt en diskret, gråaktig ton.
Först efter hemkomsten veckla de franska
intrycken riktigt upp sig i hans medvetande;
bilden »Trädgården», målad på hösten
nämnda år, visar honom med ett slag som
en modern målare med ljus, ren farg i
stora ytor. I ett svalgrönt slättlandskap
från följande vår (tillhör nu Lunds
universitets konstmuseum) står han redan som
den hängivne Cézanne-eleven. Denna ljusa,
franskt kultiverade ton håller sig sedan, med
någon dragning åt blått, fram till hösten 1917.

Yl—Ord och Bild, 28:e årg.

257

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0289.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free