- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
185

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Om kritisk blick. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om kritisk blick



Johannes ddparens halshuggning. Kopparstick
av Albrecht Dürer.

skymde utsikten i hans atelier, på
modellplinten upptäckte en åldring, som
var så oansenlig till växten, att han
liksom skyggade för sin egen skugga. —
Det var giganten!

Under renässansen tillräknade man
också naturtroheten kritiskt värde
huvudsakligen när det gällde sådana
uppgifter, som man ansåg särdeles
svårlösta. Dit hörde ju till en början konsten att
ställa en person stadigt på fötterna,
vidare framställningen av de agerande
figurerna i dramatiskt talande ställningar,
liksom den i synnerhet under högrenässansen

värderade förmågan att återge starka
förkortningar av kroppsformerna, vari
framför andra Michel Angelo som
bekant excellerade.

Och i dessa fotografiens dagar har
man ali anledning att på denna kritiska
väg gå ett steg längre. Begreppet natur
innebär ju en föreställning om
verkligheten, som den fattas av normalmänniskan.
Men en inspirerad konstnärs öga
uppfattar naturen djupare och finare.

Rembrandt fullföljer solstrålens spel
i skuggans för det vanliga ögat fördolda
lönnrum. Michel Angelos mejselhugg

185

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free