- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
432

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Intima teatern. Ett blad i den svenska teaterhistorien. Av Olof Rabenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G ii s t af Collijn.

Fot. F. Flodin.

Intima teatern

Ett blad i den svenska teaterhistorien
Av Olof Rabenius

ED UTGANGEN av
spelåret 1920—21 har Intima
teatern nedlagt sin verksamhet,
nämligen i den form den ägt
, under direktör Gustaf Collijns chefskap.
Scen och salong övertagas nu av
Dramatiska teatern, som sålunda får ett slags
annex, vars ändamål det blir att bedriva
det slags mera »intima» konst, som passar
för en så liten teater. Till det nya
företaget äro redan knutna några av den
Collijn-ska teaterns bästa krafter, så att en viss
personlig kontinuitet blir upprätthållen, men
som helhet blir Mindre teatern (vartill
Intiman omdöpts) en ny organisation, vilken
till sina riktlinjer helt naturligt blir
väsentligen bestämd av samhörigheten och
samarbetet med den kungliga scenen.

Den Collijnska teatern har nått en
livslängd av tio spelår; dess invigning ägde

rum d. 23 sept. 1911 med Drachmanns
Renässans som program. Första tiden
förestods icke teatern av Collijn ensam; han
hade därunder vid sin sida Knut
Michael-son och August Falck, vilken senare förut
hade genomfört idén om en intim teater som
direktör för Strindbergsscenen vid Norra
Bantorget. Efter ett par spelår var Collijn
dock ensam ledare av teatern, som sedan helt
och hållet styrts och förvaltats av honom.

Intima teaterns verksamhet betyder
onekligen ett starkt och originellt inslag i
det svenska teaterlivet. Själv dramatisk
författare, har Collijn visat scenkonsten ett
intresse, som i främsta rummet tagit
hänsyn till det litterära värdet av de
skådespel, som borde uppföras. Han har icke
lagt an på att driva sin teater som en
affär och därvid låtit det ekonomiska
ändamålet helga de konstnärliga medlen, och

432

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0476.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free