- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
356

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Christian Krohg. Av Arnulf Överland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arnulf Överland

To kvinder. 1876.

I Göteborgs museum.

voldsom overgang fra det ældre maleris
romantiske tusmörke og til
friluftsmale-riet, hvis blaakolde dagslys stirrer en
like ind i sjælen. Det er som at
komme pludselig ut paa gaten efter at ha
sittet længe i en halvmörk stue. Men
det var jo ogsaa i bokstavelig forstand
det, malerne gjorde.

De gik ut og malte. — Og ikke
længer det mytologiske eller folkelige
genremotiv, hvis velskikkethed til
malerisk forherligelse var fastslaat, — nei alt,
hvad oiet fæstet sig ved, en avisgut,
noget vasketöi paa en klæsnor, en hat
paa en stol. Og först og sidst alle slags
mennesker i alle mulige slags virksomhet.

Jeg tror ikke nogen anden maler gir
et saa rikt og nöiagtig billede av
menneskenes og tingenes omskiftelige
mangfoldighed som Christian Krohg. Hans
produktion kunde illustrere en bok, som
kanske engang blir skrevet: Daglig liv
i Norden i det I9:de aarhundrede.

I og med sin strenge
virkelighets-troskap har Krohgs bedste billeder et
naturindtryks kraft. De blir staaende
igjen for bevisstheden som en erindring
av selvsyn.

Denne aktive virkning i sindet er
deres störste værdi. Det hænder, at
en altfor gjennemfört og altfor raffinert
penselteknik hos enkelte moderne malere
svækker billedets illusionskraft, og at
billedet blir et delikat kunststykke, et
slags nam-nam for feinschmeckere.

Intet er Krohgs kunst fjernere. Hans
teknik kan leilighedsvis virke rent ussel,
muligens fordi han ikke skjænker den
nogen tanke. Til gjengjæld har hans
ældre billeder ofte en værdifuldere art
av teknik: den som lar os föle tingenes
stoflige karakter, — at et spand er av
blik, at en kurv er flettet.

For vor tids kunst er dette likegyldig;
men engang hadde det en vis
betydning. Det gav billederne virkelighed,

356

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0396.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free