- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
628

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Ny nordisk grafik. Av August Brunius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ali gus t Brunius

Ung flicka med pelargonia.
Torrnålsetsning av
J. A. Fridell.

ljustoner på ett icke alltid nog känsligt
sätt.

Men listeds misstag är icke
betecknande för nyare dansk grafik. Det står
där snarare isolerat i en modern skola
som just förstår syftet. Den grafiska
dilettantismen synes mera talrikt företrädd
i svensk och därnäst i norsk grafik.
Danskarna gåvo på utställningen intryck av
en säkrare grafisk kultur än grannlandens
yngre konstnärer. Men sådana intryck
kunna vara beroende på rena
tillfälligheter, såsom den eventuella kritiklösheten
i urvalet av konstnärer och verk som
otvivelaktigt låg bakom de svenska och
norska avdelningarna. Man hade intryck
av att där ingenting förkastats och
ingenting utvalts.

II.

Det är, som redan antytts, de
tekniska insikterna som i mycket sätta sin

prägel på den senare tidens grafik av
rang. För några tiotal år sedan skulle
man icke kunnat möta den mångfald av
träsnitts- och linoleumtryck, alla dessa
arter av etsning och koppargravyr,
innefattande torrnål, akvatint, mezzotint, ja
till och med kopparstick i gammal anda,
alla dessa färgtryck, åstadkomna på olika
vägar, som nu möta blicken på en
utställning av grafik. Denna mångsidighet
är i och för sig varken av godo eller
av ondo; det är ett tidsdrag som
sammanhänger med en teknisk tidsålders
livsuttryck och livsintressen och sålunda
oundvikligt. I många fall är det inte bara
teknik utan en personlig form som
samverkar med tekniken till en konstnärlig
verkan.

En och annan kan sålunda förnya en
grafisk metod. Jag har intryck av att
finländaren Tandefelt gjort akvatinten
en sådan tjänst. Det kunde just där
behövas; ty man kan väl knappast finna
en tråkigare, mera ordinär konstgren än
den moderna akvatinten. Tandefelts
vinterlandskap och i synnerhet flickan som
drar på sig strumporna äro inte
omstörtande, men de ta metoden från en
friskare sida än andra som gått samma väg.
Helge Zandén har försökt uppliva en
helt död konst med sina kopparstick av
gruvor. Det är ett inte alldeles
övertygande experiment: den nervösa oron hos
konstnären motsvaras inte av en liknande
smidighet i metoden. Och kopparsticket
lämpar sig nog för en strängare och
högtidligare komposition.

I en grupp yngre nordiska grafiker
visar sig en hälsosam strävan att avlägsna
sig från det överlastade och illustrativa
maneret. Det kan inte vara en
tillfällighet att man möter sådana typer av
linjeetsning och torrnål som hos danskarna
Finsen och Frijs, svenskarna Fridell och
Johansson-Thor, norrmännen Henrik
Lund och Gudmund Stenersen. Eller

628

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0688.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free