- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
251

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Poul Reumert. I Anledning af hans Stockholmske Gæstespil. Af Carl Behrens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Po ii l Reumert

fattervirksomhed, der fra Pastichen er naaet
frem til literære Karakteristiker, deriblandt
to værdifulde Bøger om H. C. Andersen.
Ogsaa Poul Reumerts Moder Fru Athalia
Reumert, født Flammé har tillhört Scenen
som en temperamentsfuld Danserinde af den
Bournonville’ske Skole.

Poul Reumert var derfor næsten
forudbestemt til Theatret. Efter at have taget Artium
blev han Elev ved Det kgl. Theater, fik for
snart 25 Aar siden som igaarig en Art
Debut, men gik strax til Folketheatret, derfra
over Det ny Theater til Det kgl. Theater,
hvor han gennem 7 Aar —1911—18 —
skabte sig en sikker Position, men brød
ud —• ked af Forholdene under Johannes
Nielsens Régime — virkede ved
Dagmartheatret 1919—22 som førende og ledende
Kunstner og forsonedes med Det kgl.
Theater samtidig med Skuepladsens 200 Aars
Jubilæum.

Reumerts Kunst er modnet gennem et
broget Rollegalleri. Dens farverige Bredde
mærkedes allerede, da han i sit andet Aar
paa Folketheatret spillede den unge Soldat

Fot. //. Damgaard.

Over retssagf ö rer Rung
i F r u Beates Regnskab.

Fot. Manuel frires, Paris.

Poul Reumert.

i »Livets Dal», men foreløbig maatte han
kæmpe sig frem til de store
Karakteropgaver gennem Operette- og Lystspilroller.
Han charmerede som Freddy i
»Dollarprinsessen», naaede den Offenbach’ske Stil
i »Røverne», var haandværker-zünftig og
folkekomedie-brav i Edgard Høyers »Niels
Peter Svane» og kunde nu med et rigt
Fond af Iagttagelser, med scenisk Erfaring,
Publikums-Popularitet og personlig
Ærgerrighed forcere Adgangen til Det kgl. Theater.

Og her ventede store Opgaver ham, her
befæstede han sit Ry, her vandt han
Slaget. Han kom til at illustrere den danske
Skuespilkunsts Afstamning fra fransk
Mo-lière-Tradition.

Reumert spænder som Karakterkunstner
over et vidt Felt. I det klassiske
Repertoire forbinder han Holberg og Moliére.
Han har som Henrik i »Maskaraden»
forfægtet den sunde Fornuft og Ungdommens
Ret, og som Chilian i »Ulysses von
Ithacia» yderligere repræsenteret den nøgterne
Forstand overfor den burleske Fantasis
Udskejelser. Som Oldfux i »Den Stundesløse»
viste han under »Holbergugen» 1922 sin
Forvandlingsævne og sit friske, haandfaste
Humør, som ubundet af overleveret
Tradition fornyer de kendte Situationer ved
at føre dem ud i Lyset og Livet. Ogsaa
Rosiflengius i »Det lykkelige Skibbrud»
blev fornyet af Reumert — Figuren fik

251

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free