- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
413

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Paul Gauguin. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paul Gaiigiiin

Sömmerskan. 1880.
I Kunstmuseet i Köbenhavn.

han bekantskap med den i de danska
kolonierna födde impressionisten Pissarro.
Av honom fick han vänskapliga råd i
sitt måleri och presenterades som
konstentusiast vid impressionisternas
högkvarter i Café Guerbois, där Manets elegans
lyste och Degas’ bitande infall gnistrade.

En dag prisar den för sin kräsna
smak kände Manet en av Gauguins
utställda dukar. — »Mais Monsieur»,
stammar mäklarbiträdet, som dock redan på
sin spekulationsvinst begynt lägga sig till
med en impressionistisk tavelsamling, »je
suis seulement un amateur».

— »Mais non», insisterar Manet, »ce
sont les amateurs qui font de 1’ art mauvais,»
Man kan lätt föreställa sig, att
lovord frän ett så vördat orakel hos
Gauguin underblåste den eld, som redan
glödde under ytan av en borgerligt tam
existens. Han insåg, att han icke i
längden kunde dela sitt arbete mellan
bankirkontoret och konsten. Och då hans
skapardrift, eggad av ärelystnaden, nu
uppflammade, kastade han på offerbålet
först sitt välstånd och sedan sin
familjelycka för att i stället äkta konsten och
— fattigdomen!

413

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0457.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free