- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
415

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Paul Gauguin. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pa ti l Gauguin

Solglans över havet. Bretagne. 1889.
I Nationalmuseum.

väggmålningar voro betydelsefulla. Men
det fanns hos Gauguin en redan nu
skönjbar mystisk underton, som den japanska
konsten alldeles saknar, och den etiska
entusiasm och klassiska ro, som utmärka
den redan då tongivande
pariserdekora-törens allegorier, gåvo ingen resonans i
vår för ett mera uppslitande öde
predestinerade konstnärs bröst.

Efter en misslyckad utflykt till
Martinique, Paul och Virginies i den franska
naturromantiken förlovade ö, varifrån en
attack av gula febern driver honom hem
igen, slår sig Gauguin ned i Pont-Aven,
en liten by i sydvästra Bretagne, där
han med mognat mästerskap och frigjord
från förebilder utbildar sin s. k.
syntetiska stil. Med en välberäknad
förenkling av naturen, tolkad i breda plan
och rytmiskt modulerat linjespel målar
han här under en fyraårig sejour,
avbruten av ett kortare besök hos van
Gogh i Arles, en följd av sköna land-

skap, som betecknar höjdpunkten av
hans europeiska produktion. Dit hörde
på utställningen bland andra ett landskap
med Bretagne-kvinnor i vita mössor, som
tjusade med en nymornad
söndagsstämnings friskhet. Dit kunde i ali synnerhet
räknas den ypperliga duk, vilken ur
Richard Berghs ägo övergick till
National-museum, där de olika planen i terrängen
lysa mot havet i bakgrunden likt en
mosaik av fläckfria ädelstenar. Skada endast
att det sköna snölandskapet i
Furstenbergska galleriet saknades, det skulle
värdigt slutit upp i en så ädel trio.

Med dessa och liknande dukar i en
mera symbolistisk stil, behandlande motiv
med krucifix vid vägkanten eller andra
fornlämningar, vilka giva Bretagne en så
pittoreskt ålderdomlig prägel, gjorde
Gauguin tillsammans med några unga
konstnärer, som i Pont-Aven följde hans
inflytande, en utställning i Paris i Café
Volpini år 89. Härmed höjde den som

415

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0459.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free