- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
186

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlitteratur från Finland. Av Georg Nordensvan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Georg Nordensva?i

tvärsnitt genom läget vid bestämda
tidpunkter och ställa de samtida olika
konstarterna sida vid sida, var och en i sin
mån belysande tidsläget och den rådande
smaken. Men onekligen kan en dylik
vansklig och föga odlad metod medföra
plottrig-het och sönderstyckande, och så blir
resultatet ej heller bra med detta förfaringssätt.

Dispositionen av det rika ämnet är här
genomgående konsekvent och överskådlig,
visar fast hand hos högste ledaren och
god sämja hos de medverkande. Resultatet
fyller de fordringar, den bildningssökande
eller den efter sin bildnings kompletterande
lystne har rätt att ställa på ett verk av
denna art, fordran på författarens kunskap,
vederhäftighet, klarhet i hjärnan och
förmåga att dela med sig av sitt vetande.

I denna begränsade anmälan är
naturligtvis ej plats att gå in på innehållet i en
konsthistorisk överblick, som sträcker sig
från den grå urtiden och till
parisutställningen 1925 och där bildföljden går från
ett älghuvud från stenåldern till
granitskulptur av Aaltonen och ultramoderna,
ytterst allvarliga danserskor av Sallinen.
Det är en både rik och lärorik inblick,
som skänkes läsaren, av konstutövningen i
det avlägsna landet i Nordeuropas östra
hörn, en konstutövning som naturligtvis
lika litet som exempelvis konsten i Sverige
varit opåverkad av smakriktningar utifrån
men som dock givit ofta slående och
träffsäkra uttryck åt nationell egenart. Redan i
verkets förord framhålles, att i Finlands
konst genom tiderna, trots allt främmande
inflytande, spåras drag som »genom sin
kärva och allvarstunga karaktär skilja den
t. ex. frän konsten i vårt västra grannland»,
och likaså att framställningen av den nyare
konsten i första rummet vill visa
uppkomsten och utvecklingen av en inhemsk
konstskola. Det sistnämnda faller för övrigt av
sig självt — även om det kan diskuteras,
huruvida fullödig konst ej kan få vara
fullödig, oavsett om den är nationellt färgad
eller ej.

De båda raser, som tillsamman utgöra
Finlands folk, göra sig gällande även i
dess konst genom tiderna, och som bekant
arbetas det för närvarande i vårt
grannland envist på att uttränga det
västeuropeiska arvet som något främmande och
obehövligt. Redan bilderna i Konsthistorien
belysa den i ögonen fallande motsättningen

mellan de båda nationernas kulturella
utgångspunkter.

Bland relativt äldre målningar, här
återgivna, finnas åtskilliga som överraska den
utomstående. Exempelvis från 1700-talets
mitt två porträtt målade av Isak Wacklin
—■ bördig från Österbotten, mestadels
bosatt i Petersburg och Stockholm. Det ena
visar en rakryggad rokokodam i hatt
och decolletté, det andra en man sedd i
stark och effektfull ateljébelysning1 samt
två andra, en rådman med fru, målade av
Nils Schillmark — verksam i södra
Finland. Wacklins bilder väcka framför allt
artistiskt intresse, Schillmarks rådmanspar
fängslar mera som ras- och tidstyper.

I reproduktionen lockar framför allt fru
rådmanskans gemytliga »nuna» iakttagaren
att vädra påverkan av P. Krafft d. ä., men
den ogenerat rättframma klumpigheten i
karakteriseringen av båda typerna är något
säreget och omotståndligt. I Sverige torde
såväl Wacklin som Schillmark vara så gott
som okända. Om Finnbergs verksamhet få
vi en och annan för oss ny uppgift. Några
belysande bilder meddelas, bland dem två
monumentala, med grov pensel anlagda
apostlahuvuden och ett i färgtryck återgivet
porträtt av en svensk gardeslöjtnant,friserad,
söt och menlöst blickande, i grann uniform
med knallrött bröst mot en flammig himmel
i rostrött.

Finlands konst utgör en beaktansvärd och
bestående insats i samtida nordisk
konstvetenskaplig litteratur.

*



Kunskap, forskarlust, klarhet i begrepp
och pålitlighet i omdöme utmärker Bertel
Hintzes båda bidrag till finländsk
konsthistoria, den relativt vidlyftiga monografien
över Robert W. Ekman och den mera
kortfattade över K. E. Jansson. Den förstnämnda
utvidgar sig därjämte till en tidsbild
av-säreget intresse.

Ekman — född 1808 — hade liksom
före honom hans landsmän Lauréus och
Finnberg fått sin utbildning vid akademien
i Stockholm. Liksom skulptören Cainberg
— elev därstädes på 1790-talet — och
Jansson -— elev 1862—67 — voro de alla

1 Se F. Borenius’ uppsats Ett far tavelfynd i
England i Ord och Bild 1922 sid. 158, där dessa
båda målningar äro avbildade.

186

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0210.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free