- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
295

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Erik Werenskiold. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erik Werenskiold

Kvitseid. 1894.

Tillhör konsul A. Heiberg.

samt hälsar Daubigny med »en isning
efter ryggraden». Äntligen står han då öga
mot öga med den naturdyrkande konst,
som han själv i stillhet så länge hyllat.

»Jag kände mig», skriver han, »likt
en som från en överspolad, kantrad båt
blir hissad ombord på en stor ångare —
räddad!» —

Efter detta tar han farväl av München
och flyttar 1880 över till Paris, där han
kommer med i den stora flocken av
åttio-talsmålarna Skredsvig, Heyerdahl, Krohg,
Josephson, Birger, Carl Larsson,
Nordström, Kreuger, Christian Eriksson, Bergh,
Kröyer, Tuxen o. s. v. — i
naturalismens och impressionismens förlovade tid.

Sedan Werenskiold renat sin kolorit
från den forsumpning, den ådragit sig i
München, ställer han sig en tid efter
ankomsten till Paris i Rolls atelier för att
teckna efter naken modell. Med sitt skol-

mästarskägg och sina puritanskt
glimmande glasögon gör han på de franska
eleverna i förstone intryck av en teolog
som råkat vilse. Men han har icke dragit
många streck med kolet på sitt papper,
förrän misstron förbytes till aktning och
allt efter som figuren växer förvåningen
övergår till en beundran, som tar sig
uttryck i smattrande applåder. Samma
dags afton antecknar Roll — ett stort
namn på dåtidens salonger •—: »Jag har
i dag fått en elev, som tecknar bättre
än jag själv.»

Samtidigt insuper Werenskiold i
kretsen av likasinnade kamrater de
konstteorier, som myllra i tidens luft. Ned med
traditionen; fram mot natur och sanning
var den lösen som utgavs. I motivet
sökte man gripa naturen på bar gärning
genom ett omedelbart utklipp ur
verkligheten. Iakttagelseförmågan blev därför

295

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free