Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Leander Engström. Av Klas Fåhræus
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Kl a s Få h r æ ti s
Röttle kvarn. igij.
Nationalmuseum.
principer vanligen undandrogo sig den
genomsnittlige lärjungens fattningsförmåga.
Det gäller om honom som om Rembrandt,
att kopisten, som söker intränga bakom
förlåten mötes av ett ur dunklet
fosforescerande Noli me tangere! —
Efter två års studier i Paris återvände
Leander Engström 1912 till Sverige, där
han med sin i Abisko erövrade brud slår
sig ned i Grenna. Under inflytande av den
sentimentalt tolkade Cézanne får hans
konst här ett vekare och blondare
tonfall. Han uppnår tidtals en märklig
läckerhet i karnationen samt en
egendomlig glasklarhet vid återgivandet av
grönskans reflexer i vattnet. Hans kolorit
får därvid en doft och smak som av ett
nyss moget äppelvin, vars boquet dock i
längden torde vara föga hållbar.
Men hade vildfågeln från Lapplands
öde vidder i den idylliska småstaden vid
Vättern blivit innestängd i bur, så höjer
den sig åter till en dristigare flykt i
skildringen av Röttle kvarn. Dessa strömkarlar,
som med stockarna på axeln äro på
språng över forsen, bilda just ett motiv i
stil med konstnärens våghalsiga lynne.
Det kan betraktas som upptakten till de
heroiska landskap, som under en följd av
år ge grundtonen åt hans konst.
Men konstnären hade icke hunnit långt
på denna väg, då den tryckande stämning,
532
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>