- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
624

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Olav Duun. Av Eugenia Kielland. I—II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eii gen i a Kie Iland

under ham for at nyde godt av hans held
—• saa gaar han allikevel ut av boken tom,
uglad, plaget av spleen, mens hans jevnere
kamerater finder det jevne livs lykke. Hvad
kan grunden være? Er dette høvdingeemnet
et offer for de smaa forhold, som ikke byr
opgaver nok for hans kræfter? Eller stikker
feilen i selve sindets anlæg, en eksplosiv
til-fældighet i kraftutfoldelsen, en planlöshet og
mangel paa kontinuitet i arbeidet, som ikke
tilfredsstiller, fordi opgaverne ikke under
sigte mot lange maal faar anledning til at
fornye sig, føde andre? Hvis dette er
Hemmings tragedie, saa er hans tilfælde sikkert
et karakteristisk norsk fænomen.

Edvin er den almindeligste av de tre
staldbrødre, det groveste kaliber og det simpleste
stof. Det vet han selv ogsaa, vet at han har
ikke raad til at være for fin paa det; han
generer sig ikke engang for ulovligheter naar
de bare ikke blir opdaget. Øvrigheten er til
for at snytes, og Vorherre — ja, han er nok
en farlig månd, men Edvin har nu ikke i
sinde at finde sig i alt av ham. — Men
allikevel, eller kanske netop derfor, er det han som
maa til naar de tyngste tak skal tages. Det er
Edvin som gifter sig med Marta da
Hemming har gjort hende med barn og ikke kan
bestemme sig til at binde sig til hende. Det
er han som redder sin hustru og tilgir hende
da hun har vildret sig ind i vækkelsens
reli-giøs-erotiske irgange. Det er ogsaa han som
tar lægprædikanten ved næsen og leier ham
ut av sitt hus: »Det er ulovlig at gaa rundt
med saa lang næse» ! Forøvrig er han den
eneste av vennerne som har et livsmaal at
arbeide mot; ogsaa det gjør ham støere paa
foten: han vil ta igjen sin fædregaard som
gamle Dyressøn, Hemmings far, har narret
fra hans far. Dette maal helliger alle midler.
Allikevel glipper det av hænderne paa ham,
og paa en eiendommelig maate: Hemming
som har gjennemskuet hans planer, byr ham
en dag gaarden; men vennens generøsitet og
høisind tar al sødmen av Edvins hevn, og
fædregaarden mister sin værdi for ham. —

Det er slik med mange av Duuns bøker at
naar en tid er gaat efter læsningen, vil det
meste av handlingen være glemt, mens
personerne lever i ens bevissthet som mennesker
en har truffet og kjendt. Grunden er at
skjønt begivenheterne udmerket tjener sit
formaal, at faa menneskene til at utlevere
sin karakter, saa er de fleste av dem i sig
selv ganske dagligdagse. Dette gjælder i sær-

lig grad »Tre venner», og da kompositionen
er løs, med tre sidestillede hovedpersoner og
uten nogen egentlig ledende ide, virker
boken her og der rotet og forvirret. Til
gjengjæld kan en glæde sig over en rigdom av
fortrinlige enkeltheter. Duuns stil har ved
denne tid skuret av sig alt literært støv, og
er slaaende frisk, mundtlig og direkte. Hans
episke kraft som for alvor bryter gjennem i
»Juvikingane», røber sig i de enkelte scener,
hvor en verden av mening staar, bakom de
knappe ord. Dette gjælder f. eks. scenen hvor
Edvin kommer hjem fra sjøen om natten og
kjender varmen i det sovende hus som en
tung, underlig lykke, indtil han ved at banke
paa hustruens kammerdør finder ut at hun
ligger og venter en anden! Fortræffelig er
ogsaa optrinet paa laaven, dit Hemming
kommer stupende ind, med blodet i fart efter en
springmarsch i regnskuren og sindet varmt
ved det ædelmot han netop har vist Edvin.
Kaat og anpusten kaster han sig i høiet; men
saa er Marta der, ung og sky og glad i ham,
og med ett er hun selve barndomen og
glæden og uskylden for ham, og han maa ha
hende, det er ikke bøn for andet.

»Kom hit», sa han.

Hun kom som hun var dømt. Da slaar
tanken paa Ivar ham; stakkar, hun skal faa gaa
hvis hun vil.

»Er det nokon heime», spør han.

»Nei.»

»Ingen?»

»Nei.»

Det var som en lagnad i det. Og regnet
dura paa taket og over voldane utenfor.» —

Ingen steder i Duuns digtning finder vi
saa deilige direkte naturbilleder som i
høkerne fra denne periode. Karakteristisk nok har
ogsaa de et episk element i sig. Vennerne
sitter inde og snakker sammen time efter time;
»natta gjekk ute, einsleg og vakker». Ivar
kommer fra danselaget paa vei hjem —
»utøver fjorden gjekk smaa regnelingar i
maa-neskine, dei skreid austover saa let og stilt
i lange, kvitgule kjoler; dei gjekk i svevne
og visste ikkje kor dei for.» Men særlig er
vinden hans yndling; utallige er de graciøse,
skøieragtige eller groteske indfald som
utløses i hans fantasi av denne kystlandets
ustadige gjest.

Ikke for nogen av personerne i »Tre
venner» spiller begrepet samvittighet nogen

624

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0680.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free