- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
152

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - A. C. Svarstad. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Charles Kent

Briigge. içoé.

Indköftt til Rasmus Meyers Samling i Bergen. Tilh. nu Grosserer Nyqvist, Oslo.

Partiet trænger, er Kundskaper og atter
Kundskaper.

Fra omtrent 1914 av drev Svarstad
imidlertid med altid større Fart hort fra baade
den dogmatiske Socialisme og sit
hittil-værende Emnevalg og Malemaate. Han
som ikke bare hadde Bondens tusenaarige
Trang i Blodet til at rydde og bygge, men
ogsaa en levende Kiksfølclsc som eliers
ikke er vanlig hos Bonden, han kunde
mindre og mindre med de destruktive og
opløsende Tendenser som han mente at
finde i den moderne norske Kultur og ikke
minst i vor Socialisme. Ja, selve hans egen
Karrière syntes at bekræfte hans
Mistanke om at der var something rotten.
Skjønt han aldrig hadde malt
Propaganda-billeder i egentlig Mening, var hans Kunst
blit opfattet som Propaganda, og hadde
den ikke gjort Lykke, netop fordi man
trodde den stod i en nedbrytende
Ten-dens’es Tjeneste? Og en Ting til:
efterhvert som han vändt Herredømme over
Formen og de artistiske Virkemidler, tapte

han Terræn i de toneangivende Kredser.
Hvis ikke Rasmus Meyer som netop i de
Aarene grundla sin Samling, hadde
støttet ham med Indkjøp av flere av hans
bedste Ting, og derved befæstet hans
Stilling og styrket hans Selvfølelse —
vilde han da overhodet vundet frem ? Taalte
man her i Landet bare det uartikulerte ?

Endnu i Billedet fra London (1912)
varierer han det gamle Tema:
Bylandska-pet. Men det er blit iloe næsten truende
over den Maskinverden han maler
—-mellem Themsens sotede Vand og
Londons sotede Himmel, stripet av Røken fra
de skyhøie Fabrikpiper. Hans Evne til at
sammenarbeide de mange Detaljer til et
kunstnerisk Hele har aldrig vært større:
man formelig hører Larmen av Fabrikene.
Trafiken paa Elven. Men der er ikke et
grønt Straa at se — —■ Længere kunde
han ikke komme paa den Vei. Han vilde
heller ikke videre. Heller ikke sin
Male-maate var han tilfreds med længer. Den
var ham for lettvint. Han vilde ikke nøie

i q 2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free