- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionionde årgången. 1930 /
302

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Nutids-Skulptur i Danmark. Kai Nielsen og J. F. Willumsen. Af Johannes Kragh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

J ohannes Kragh

J. F. Willumsen. Hoved,
overnaturlig Størrelse.
»Indadvendtheds (eller
Refleksion). Stentøj. i8ç6-

Del af >Det store Relief > i Kunstmuseet.
Findes i j Exemplarer; et i
Kunstindustrimuseet, et i Thielska galleriet.

fjernt indadvendt, dristigt givende sig paa
Vej mod det helt nye ad aldrig betraadte
Stier.

Dette Forslag blev præmieret og sat til
Side, hvorpaa Banalitetens Triumf blev
fejret i Stedet — et tydeligt Udtryk for
Misforholdet mellem dansk
Kunstbegavelse og Kunst forstaaelse. Dette Relief
baaret af en mægtig bred Dobbeltsarkofag
med skønne, understøttende
Barneskikkelser burde være blevet et af Willumsens
Hovedværker.

Det er tillige nær i Slægt med det
Arbejde, som nu er blevet hans
Billedhuggerkunsts Alfa og Omega, det »store
Relief».

Paabegyndt i Willumsens Ungdom —
Fragmenthoveder udstilledes allerede i den
fri Udstillings første Aar (i go:erne) —

gav det Anelse om, hvad der skulde komme.
Samtidig med dette store Værk, som han
sikkert allerede fra Anlæget følte som sit
Livsværk — udførte han det skønne
Gravmæle for sine Forældre: To Idealhoveder
hensunkne i en tilbageskuende Søvntilstand,
medens det unge Liv hviler
fremtids-drømmende imellem dem. Dette Gravmæle
maa tillige ses som Forutsætningen for
Kongesarkofagen, og dets sublime
Skønhed viser i Anelse, hvad dette Værk kunde
være bleven.

Imidlertid, efter de mange Aars
Modvind kom der en lige saa uforstaaelig
Medvind: Stædigheden havde sejret. Paa sin
60 Aars Fødselsdag, 1923, fejret som faa
ved en Festlighed af store Dimensioner,
fik han Meddelelse om, at Reliefet var
bestilt hos ham af Staten til Kunstmuseet.
Dette var en sen Oprejsning for begaaede
Fejl og Undladelsessynder —
Kongesarka-fagen, Tronsalen til Christiansborg —
men det var maaske en Fejl af Statens
Befuldmægtigede at ville anbringe Reliefet
paa et Musæum — det burde snarere være
anbragt i en Bygning af en mere speciel
Art: Universitet ? et Pantheon ? en Plads
i en Bygning, hvor Mennesker kommer
for at tænke? — Spørgsmaal, der
desværre kun er af akademisk Karakter:
Reliefet hviler trygt i Kunstmuseets
Æres-sal, hvor nye Jernbjælkekonstruktioner
maatte foretages for at modtage dets uhyre
Vægt.

Som dette Arbejdes Komme i rent
ydre Forstand gav Anledning til
usædvanlige Forholdsregler — et stort Stillads,
og opstillet udenfor Museet til Brug for
Gulvkonstruktionen, blæste oven i Købet
omkuld med et mægtigt Brag —, saaledes
var alle Forventninger spændte. Man vidste,
at Arbejdet, som Goethes Faust, strakte sig
over en Menneskealder, man vidste eller
mente at vide, at dette Værk var endnu
uforstaaeligere end Willumsens andre
Arbejder. Forventningen var stor, Mesteren

302

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1930/0338.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free