Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Konstindustrien på Stockholmsutställningen. Av Gotthard Johansson
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Gotthard Johansson
Terrin av g r åv i t fajans med silverdekor. Av Arthur C: s o n
Percy. Gävle porslinsfabrik.
glas i en traditionsbunden men sober och
kultiverad stil, som det dock icke lyckats
uppehålla i sina nya, gardinliknande
mönsterkompositioner. Oliers, som med sina enkla
gröna glas vid Kosta inledde det svenska
glasets renässans, har vid Elme med smak och
kunnighet arbetat i olika tekniker men gjort
sin mest betydande insats i det billiga
pressglaset, med vilket han i högre grad än de
flesta förverkligat innebörden i slagordet
»vackrare vardagsvara». På denna linje har
han fortsatt med stor framgång i sina vid
Limmared utförda parfymflaskor, dår en i
billigt material tillverkad massartikel givits
en elegans i formen och en ädel must i
färgen, som ger den en högre konstnärlig rang
än många dyrbara praktpjäser.
Den konstnärliga nyrekrytering, som i
samband med utställningen skett vid en rad av
de otaliga småländska småbruken, har
däremot icke hunnit ge några mera betydande
resultat, allra minst i fråga om det som
skulle vara utställningens egentliga
propagandaföremål, den enkla bruksvaran. Till
Trädgårdskruka av gråglaserad fajans. Av Ewald
Dahlskog. Bobergs fajansfabrik, Gävle.
492
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>