Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Antemensalet fra Hauge. Et mesterverk av gotisk billedkunst i Bergens Museum. Av Just Bing
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Antemensalet fra Haug
Antemensalet fra Kinsarvik.
farver står i motsetning til den lysende
farveglede som man møter på billedet fra
Ulvik og den liketil dramatiske
farvevirk-ning i billedet fra Kinsarvik. Det er da
ikke i farvevirkningen, men i
fremstillingens menneskeskildring at disse billedene
på antemensalet fra Hauge har sitt
kunstneriske verd.
Tavlen har et midtbillede med
korsfestelsen og Maria og Johannes på hver side
slik som det er almindelig i middelaldersk
kunst. På hver side er der to
medaljonger, til venstre de optrin som går forut
for korsfestelsen, øverst den avklædde
Kristus mellem sine to bødler, nederst
Kristus bøiet under korset og rammet av
piskeslaget. I medaljongen øverst til høire
bærer Josef av Arimatea Kristi lik og
Madonna trykker det til sitt hjerte. I
medaljongen nedenunder kommer de tre
kvinner til Kristi grav og mottar her
engelens budskap om opstandelsen. På dette
billede er der fire skikkelser, ellers er
der bare tre på hvert. Komposisjonen er
så enkel som vei mulig. Både ved
korsfestelsen og ved gravleggelsen er
Madonna den unge kvinne, det almindelige
forhold i middelaldersk kunst. Et
ypperlig eksempel på det har man i den skjønne
utskårne korsfestelsesgruppe fra Giske på
Sunmør. Og det holder sig langt ned
igjennem tiden. Det gjenfinnes på Michel
355
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>