- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioförsta årgången. 1942 /
349

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - En blick på norsk grafik. Av Torsten Svedfelt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En blick p å norsk grafik

fattning har vid åtskilliga tillfällen
intygats. En mängd både äldre och yngre
konstnärer sökte sig till den nordhagenska
skolan för att här få sina grundläggande
kunskaper i framför allt etsningens konst.
Listan på hans elever, som är verkligt
imponerande, upptar bl. a. namnen på
flera av Norges främsta konstnärer,
alltifrån Thaulow och Werenskiold till Henrik
Sørensen och Olaf Willums. Den sistnämnde
efterträdde Nordhagen år 1919 såsom lärare
i grafik, fullföljande skolans förnämliga
traditioner på sitt personligt gedigna och
mycket beprisade sätt. — Såsom skapande
konstnär har Nordhagen också sin givna
betydelse; en mängd porträtt, folklivsbilder
och norska landskap av hans hand vittna
vackert om hans eminenta kunnande, hans
psykologiska klarsyn och artistiskt säkra
uppfattning.

De norska grafikernas verksamhet fick
i fortsättningen sitt viktigaste stöd i den
1908 bildade Norsk Forening for Grafisk
Kunst, vars uppgift har varit att göra
årliga inköp av grafik för utdelning till
medlemmarna, samt i den icke mindre
betydelsefulla föreningen Norske Grafikere,
tillkommen elva år senare. Inom sistnämnda
förening har man med framgång arbetat
på att göra norsk grafik känd inte bara i
hemlandet utan runt om i Europa och i
Amerika genom organiserande av
utställningar av olika slag.

Många betydande norska konstnärer
under det senaste halvseklet ha vid sidan av
sin verksamhet som målare eller skulptörer
sysslat med grafik, och några av de
namnkunnigaste målarna ha vunnit
internationell ryktbarhet även som grafiker. I första
hand gäller det Edvard Munch och Erik
Werenskiold — de stora gestalterna inom
norsk grafik. Den senare har här tillika
betytt åtskilligt som organisatorisk kraft;
det auktoritativa stöd han från början
gav de grafiska föreningarna i Norge
kommer man säkert länge att minnas med tack-

Hen rik Lund. Nils Kjær.

Litogra]i.

samhet. Den förres mäktiga inflytande
spåras, förklarligt nog, mångenstädes i
samtida norsk grafik — liksom så ofta i
modern konst över huvud. Ingen nordisk
mästare i grafik och måleri har väl så
förmått trollbinda konstnärer av skilda
generationer som Munch med sina sällsynt
intensiva, så helt genomlevda eller
genomlidna, i varje streck personliga tolkningar
av livets eviga drama, av kärlekens och
dödens mysterium, av mänskligt själsliv i
alla former.

Förutom dessa båda, i grunden varandra
så olika storheter kan nämnas Frits
Thaulow, Harald Sohlberg, A. C. Svarstad,
Arne Kavli samt Henrik Lund, Henrik
Sørensen och Nikolai Astrup. Av dessa
äro de tre sistnämnda de som grafiker kanske
mest anmärkningsvärda. Henrik Lund har
framför allt gjort sig känd, även långt
utanför Norges gränser, genom sina etsade
eller litograferade porträtt av samtida
— norska och utländska — berömdheter
inom konst, litteratur, teater och politik.

349

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Apr 25 20:33:18 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1942/0389.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free