- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
299

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Maiestas Domini. Av Martin P:n Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

M a i e s t a s domini

till Rom. Det skönj es redan hos Scipio
Africanus, Karthagos förstörare, som
plägade umgänge med den kapitolinske Jupiter,
men särskilt intressant är dess roll i
porträtten av vissa romerska kejsare.

L’Orange har i en uppsats tryckt i den
tredje av de av Glyptoteket i Köpenhamn
utgivna skrifterna utförligare behandlat
skillnaden mellan Neros porträtt från den
tid, då han var en konstitutionell kejsare,
och hans sista år, då han uppförde sitt
»Gyllene hus», framför dess ingång uppställde
sin kolossalstaty prydd med solgudens
stråldiadem och i dess inre lät bygga en
rund bankettsal, som »vreds runt liksom
universum», heter det. L’Oranges antagande
(i Symbolae Osloenses 1942), att denna sal
var en bild av universum och att Nero
på detta sätt likställde sig med universums
härskare, är djärvt, men jämförelsen med
beskrivningar av dylika tronsalar i de
sassa-nidiska konungarnas palats intressant.
Neros yngre porträtt visa huvudet kastat bakåt,

Porträtt av Septimius Severus från
hans tidigare år.

Nationalmuseet, Neapel.

blicken riktad uppåt och hårböljan över
pannan, de karakteristiska dragen för det
inspirerade härskarporträttet. Samma
omvandling möter oss i porträtt av några
andra kejsare från deras senare år,
Septimius Severus och Gallienus, ett uttryck för
deras stegrade maktmedvetenhet, och
kulminerar under Konstantin den store, tills
slutligen ögonen dominera ett ansikte, i
vilket alla detaljer äro utplånade, ett
typiskt uttryck för maiestas domini eller
numera riktigare divina maiestas, det
gudomliga majestätet. Typen lever kvar i den
äldre medeltidens framställningar av
kejsaren av det romerska riket av den tyska
nationen, ehuru kejsaren i kristendomen
icke är själv gudomlig utan konung av
Guds nåde.

Porträtt av Nero.
Termmuseet, Rom.

299

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free