- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofjärde årgången. 1945 /
67

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Karl Isakson in memoriam. Af Ernst Goldschmidt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Karl Isakson in memoriam

hölder den Plads i Tiden, som den
fortjener. Hvem der vil komme til at skrive
denne Fortsættelse — det staar endnu ikke
synligt i Fremtidens Bog. Jeg skulde tro,
det bliver Gustaf Engwall. En Fortsættelse,
der vil komme til at give Svar paa mangt
og meget gaadefuldt i Isaksons mærkeligt

sammansette, uhyre følsomme Sind. *

*



Underligt for den, der har kendt Isakson
i Miljøet fra Zahrtmannskolen, hvor
Kammeraterne saa ham kæmpe sin Jakobskamp
med det genstridige Stof, at møde ham
igen herovre, fjernt fra den Kres og de
Forhold, i hvilke han dengang havde
hjemme. Et Eventyr at se hans Kunst knæsat
i det Land, som vi jo alle vidste hans
Tanker og urolige Drømme kresede om. Vi ser
ham for os, kæmpende sejrrigt med Stof
og Farve, eller vi ser ham mismodig, i
Erkendelsen af Magtesløsheden overfor det
uopnaaelige, lægge Penslerne sammen, lukke
den aflange Malerkasse med et lille dumpt
Smæld og forlade Atelieret uden et Ord,
efter at have tilintetgjort Timers Arbejde
med Paletknivens brutale Vaaben. Et
Eventyr, nu at se de Værker, han dengang
halvgenert afsatte for Smaabeløb til beskedne
Venner af hans Kunst blive efterstræbt og
sejrsstolt hjemført for mere end den
hundreddobbelte Sum af Mæcener og Museer. At
høre hans Ungdomsfærd, hans Liv og
Gerninger, blive diskuteret fra lærde Katedre, i
fornemme Bøger. At høre, at det Sprog der
udtaler Glæden øver ham og hans Værk, nu
er hans eget Modersmaal. Thi det kan vel
ikke betvivles, at en væsentlig,
medvirkende Aarsag til Isaksons ejendommelige
Trang til at skabe Friktion i sit Forhold
til Mennesker og Foreteelser var hans
Forhold til hans Fædreland. Det kunde blive
til Komplekser, der kunde formørke hans
Intelligens. Stærkest reagerede han altid
naar noget virkeligt eller formentligt var

A teljéinteriör.

Tillhör Föreningen för Nutida Konst,
Stockholm.

gaaet ham imod fra svensk Side. Hans
Skuffelse over, at Carl Larsson havde
svigtet ham, over Forbigaaelsen ved
Uddelingen af Ester Lindahls Stipendium, eller
hans Reaktion overfor August Brunius,
der havde fundet en lutning mod det
sjukliga i Isaksons Kunst, er i saa Henseende
symptomatisk. Dermed er ikke sagt, at
han ikke med Iver, ja med Lidenskab,
kunde kaste sig ind i Spørgsmaal, der angik
Danmark, kunde tage Parti og lægge sin
Mening i Vægtskaalen for den ene eller
anden Part i Smaaintriger i danske
Kunstnerkredse, kunde tage interesseret Del i
Foreteelser af kunstpolitisk Art. Jeg
mindes en Aften efter et Foredrag af Professor
Carl Salomonsen, der førte en indbidt Krig
mod det moderne »dysmorfistiske« i dansk
Kunst. Isakson var mellem Tilhørerne.

67

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Apr 25 20:34:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1945/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free