- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjunde årgången. 1948 /
252

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte och sjunde häftet - Brita af Klercker. Av Greta Åkerlund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Greta Åkerlund

Ung kvinna. 1947-

Privat ägo.

Fram till 1937 bodde hon i koffert —
hon till och med drömde om dessa ständiga
flyttningar, växelvis i Stockholm, Småland
och Lund, där hon slutligen bosatte sig.
Hon fann inte med en gång den kolossala
ateljé, som hon nu haft ett antal år, med
toppigt tak och opålitlig konstruktion i
takfönstret och i övrigt mycken charm.
Under dessa kringflackande år hade hon
svårt att samla sig. Hon hade ingen
position som konstnär och var som nämnts
inte bortskämd med beröm. Två gånger
hade hon deltagit i Sveriges Allmänna
Konstförening. Tredje gången blev hon
refuserad, vilket blev slutet på hennes
uppvaktning av denna institution. Skånes
Konstförening har hon däremot förblivit
trogen alla följande år efter debuten.

Hon har blivit en ganska flitig utställare
efter det första separata framträdandet på
Svartbrödraklostrets lilla lokal i Lund.
År 1938 bildades sammanslutningen
Blandningen av några unga skåningar. Det var
en livfull och säregen vernissage första
gången, innan gruppen hunnit bli varm i
kläderna. Man hade valt några rum i
Malmö gamla museum, då nyligen
övergivet. Willy Lindeberg hade dekorerat
katalogens omslag med ett träsnitt. Upplagan
var så nyanländ från tryckeriet, att
dåvarande landshövding Ramel, som till
oväntad lycka hade infunnit sig, fick handen
full med chokladbrun färg, när första
exemplaret trycktes i hans hand. Staffan
Norlind spelade promenadkonsert på en
flygel för att stimulera besökarna, och det
hela blev en framgång. 1939 kom turen
till Ystad och Landskrona, 1940 utställde
gruppen i Malmö, liksom 1944 och nu på
våren 1948. När detta skrives, har
vernissagen ännu ej ägt rum. Under mellantiden
har man också hunnit med en utställning i
Ystad (varifrån Sigfrid Bengtssons skära
skjorta tycks vara det bestående minnet),
i Kristianstad och i Stockholm hos De
unga. Gruppens medlemmar har i viss mån
skiftat genom åren, men Brita af Klercker
har deltagit i alla dessa evenemang, och
inte bara i dessa utan också i andra mer
eller mindre viktiga tillfälliga
grupputställningar i Sverige, Danmark och vid ett
tillfälle i London. Mottagandet i det
sistnämnda fallet undandrar sig vårt bedömande, i
övrigt kan man konstatera att hon fått
en allt välvilligare press.

Kort tid efter stockholmsdebuten hos
De unga, där hon tycks ha uppväckt en
viss nyfikenhet hos kritikerna, framträdde
hon separat på Galerie Moderne 1941.
Särskilt Gotthard Johansson, Ragnar Hoppe
och Gustaf Näsström skrev den gången
inte bara erkännsamma ord. De visade sig
ha förstått varåt hon syftade och
registrerade känsligt sina iakttagelser. I Stockholm

252

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1948/0284.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free