Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Mellan två ytterligheter. Musikkrönika 1949—1950. Av Bo Wallner - För sommarns skull. Av Magda Lagerman
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Musikkrönika 1949—1950
gift. I samma anda vill 40-talets Hindemith
se den nutida tonsättarens verksamhet. Denne
bör enligt Luzernföredraget inte bara skriva
för sitt eget nöjes skull, han bör t. o. m. i
första hand tänka på sin omgivning, på
publiken för vars moraliska lyftning han
arbetar. Han bör dessutom även ägna en tanke åt
exekutörerna: med utgångspunkt från deras
tekniska möjligheter skall han forma sin
musik. Slutligen: »Eftersom tonsättaren inte
bara skall underhålla åhörarna med sina
verk utan också skall ge dem något, göra dem
bättre, måste han framförallt arbeta med sig
själv, sträva efter att fullkomna sig.»
FÖR SOMMARNS SKULL
Av MAGDA LAGERMAN
En man med kalla ögon kom med frågor
om tid och rum.
Vi, som har tjänat henne, visste allt
om hennes döds mysterium.
Men för dess mening fanns ej ord
nog luftigt klara,
att kalla ögons stränga frågor
rätt besvara.
De sökte spår och orsak, grund
till dödsmotiv,
de ville ringa in och fånga
den som tog sitt liv.
Ibland är gåtans lösning
mer än underfull.
Vem kan förstå att man vill dö
för sommarns skull?
Vi log en smula när vi sade
att vi intet vet
och slöt oss fast och stumt
kring ordlös hemlighet.
Resedadoften följde mjukt
med julis vind,
kysste vår varma hud
och hennes kalla kind.
435
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>