- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
24

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

er ve

lykkedes. Ved Størrelsesforholdet mellem Kongen og Hesten har det
absolut glippet. Frederik den femte var, som Saly selv skriver”, en vel-
skabt, men lille Mand; men reduceres Statuen til naturlig Størrelse, vil
det vise sig, at Kongen er fremstillet som en godt middelhøj Mand, ri-
dende paa en middelstor Hest. Ved Valget af disse Middelstørrelser har
Saly ladet sig lede af sin Virkelighedssans til at holde sig nærmere til
det rigtige end egentlig heldigt for Statuens monumentale Virkning;
Rytteren er bleven noget for lidt fremtrædende, et Brud paa alle Tradi-
tioner. Fra den græske Kunsts Glanstid til Rokokoen har man altid
ved Rytterfremstillinger, for at det væsentlige kunde komme til at
gøre sig stærkest gældende, gjort Manden over og Hesten under Mid-
delstørrelse.

Som alt antydet er det ikke alene rent kunstneriske Hensyn, som
have været bestemmende for Saly ved Udførelsen af Statuen. Naar han
ved Gengivelsen af Kongens Fysiognomi er meget langt fra Ligheden,
saa er det den nedarvede Respekt for den enevældige Kongemagts For-
træffelighed, som har lagt uoverstigelige Hindringer for en nogenlunde
objektiv Skildring. Her skulde der idealiseres. I selve Maaden, hvorpaa
Idealiseringen er udført, føler man samtidig, i hvillken Grad at Saly stod
påa Overgangen mellem en gammel og en ny Tid. I Kongens antikke
Imperator-Dragt, der markerer det nøgne Legeme, og i hans korte, na-
turlige Haar mærkes alvorlige Bestræbelser paa at gøre det almenmen-
neskelige gældende; medens Sejrssmilet om Munden, den stærke Frem-
hævelse af de store Øjne og den livfulde Udarbejdelse af Dragtens mange
Krøller, absolut hører Rokokoen til.

Ser man paa Monumentets Totalvirkning, træder det heldige For-
hold mellem Statuen og Fodstykket smukt frem. Dette sidste, der ogsaa
skyldes Saly, passer ved sin Størrelse og sin Simpelhed udmærket til
Hesten og dens Rytter. Det er ogsaa interessant at iagttage, hvorledes
Monumentet ikke alene harmonerer med Palæerne, men tillige hæver
Helhedens Værdi. Dets Holdning er vægtig og dets Klarhed og Sikker-
hed er i høj Grad velgørende.

Det udmærkede Resultat, som her er naaet, staar selvfølgelig i nøje
Forbindelse med Salystekniske Dygtighed og store Grundighed. Forinden
han paabegyndte Modelleringen i den endelige Størrelse, udførte han
den omhyggeligt og aandfuldtgennemarbejdede Model, som baade Kunst-
akademiet og Kunstmuseet ejer Afstøbninger af. Ved dens Overførelse
i den endelige Maalestok maa han have bygget paa gode Erfaringer.
Den færdige Statue virker fuldkomment rigtigt og staar, hvad der er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free