- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
120

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 120 —

der ikke har tilstrækkelig Kendskab til de forskellige arkilektoniske
Formers Virkning. Paa Papiret tager den sig, som det fremgaar af en i
Kobberstiksamlingen opbevaret Tegning, helt godt ud; i Virkeligheden
er den ufuldbaaren ; de forskellige Led have ikke faaet deres rette Stør-
relse og Fylde.

Den bedste Bygning, Abildgaard har været Mester for, er ubetinget
hans eget Landsled »Spurveskjul« ved Frederiksdal. Den er lille og
beskeden, men baade Interiører og Facader ere klarede med en sjæl-
den Ynde og Friskhed. For dens to Etager er Planen omtrent ens. Det
midterste Parti indtages baade foroven og forneden af en forholdsvis
stor Stue, som gaar tværs gennem Huset. Til Siderne for den ligger
Entreen, Trappen og nogle mindre Værelser; Køkken og Pigekammer
ere anbragte i en Tilbygning. Skønt Rummene ere smaa, for nogles
Vedkommende endog særdeles smaa, gøre de dog ved deres indbyrdes
gode Forhold og den Regularitet, som udmærker dem alle, et forholds-
vis stort Indtryk. I Tidernes Løb ere deres oprindelige Udstyr og Deko-
ration forsvundne, dog aner man, navnlig paa liste Sal i den store Stue
med det buede Loft, hvilken smuk Virkning de have ejet. Ved Faca-
derne er Forholdet mellem de to Etagehøjder, mellem Vinduerne og
Vinduespillerne særdeles smukt; og det ret lave Straatag hviler let paa
Bygningen.

Den ejendommelige Frigjorthed, som udmærker dette Arbejde, er i
det hele sjælden i Abildgaards Kunst. Oftest præges den af Tilblivelsens
Anstrængelser. Ved del Bohave, som er udført efter hans Tegninger,
kan det være meget fremtrædende. Det er altid bygget over antikke
Motiver, men han har ikke alltid magtet dem. Særlig gælder det hans
bekendte Kakkelovnsskærm, som nu ejes af Frederiksborgmuseet. I
formel Henseende er den nærmest et Monstrum. Det udmærkede Maleri
af »Lykkens Tempel«, som dækker Forsiden, kan kun delvis redde
Helheden. Hans to forskellige Typer Stole har betydelig større Interesse.
De ere vel tunge, men ualmindelig helstøbte, og deres dekorative Ud-
smykning er meget vellykket. Vægtigst ere Stolene med de svungne Ben
og den brede Rygplade, der er smykket med malede Friser, behandlede
i en Art antik Vasestil. I Overensstemmelse med sine Forbilleder og
med sikker Følelse for de dekorative Krav har Abildgaard her ladet
Malerkunsten bøje sig for Arkitekturen. Fladevirkningen er understre-
get, medens Perspektiv- og Skyggevirkningen er udeladt. En Fremgangs-
maade, der i formel Henseende er den absolutteste Modsætning til Ro-
kokoens Effekt. Ogsaa ved andre Møbler benyttede han denne Art Ud-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free