- Project Runeberg -  Tidskrift for Philologi og Pædagogik / Niende aargang /
136

(1860-1873)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

aæslen fortrængt det ældre Hedenskab. Fra den muhamedanske
Adel, som blev tvungen til al anlage Christendommen,
nedstammer en meget betydelig Deel af den nuværende russiske
Adel, der paa asiatisk Viis er en Tjenest- og Hofadel, og ingen
europæisk Landadel, folgelig uden den Selvstændighedsfolelse,
som det europæiske Provindsliv medio rer. .Men foruden Islam
har Syd for Oka ogsaa den jodiske Religion havt talrige
Tilhængere og ingenlunde været indskrænket til de egentlige Joder; i
det gamle chazariske Rige, som gik tilgrunde mod Enden af
det tiende Aarhundrede, havde den endog været Statsreligion.
Duchinski mener, at dette maa tilskrives de ti jodiske Stammer,
som Salmanassar havde bortlorl til det indre Asien, og som
herfra for en Deel kunne have udbredt sig lil Landene Nord for
det sorte Hav. Hvilket mægtigt Parti Joderne have udgjort i
det moskoviliske Rige, sees deraf, at det mod Enden af det
femlende Aarhundrede endog lykkedes dem at faae en Tilhænger
af deres Lære hævet til Rigets hoieste geistlige Værdighed,
under h\is Beskyttelse der reiste sig en Sekt, som for en Tid
vandt Yndesi ved Hoffet og i den Grad rystede Kirken, at der
blev alvorligt Sporgsmaal om at gjore den jodiske Religion lil
Statsreligion (1490—1505). Der gives endnu jodiske Sekter blandt
Moskoviterne, saasom de saakaldte Sobotniki. Sekteervæsenet
er overhovedet et cliarakteristisk Træk for Moskoviterne,
hvorved de adskille sig 1’ra Slaverne; hos Lille- og llviderusserne,
de egentlige oprindelige Slavere i Rusland, findes aldeles intet
Sekteervæsen, medens derimod af Storrusserne rigeligt en
Tre-diedeel staaer udenfor den rettroende græske Kirke og danner
en for\iklet Mangfoldighed af Sekter. Men cliarakteristisk for
disse, saamange som de ere, er det, at de gaae i en ganske
modsat Retning af de vesteuropæiske Sekter; medens nemlig
disse gaae ud paa at hævde den individuelle aandelige Frihed,
gaae derimod de moskoviliske Sekler alle ud paa al fængsle den
menneskelige Aand i ubiiielige Former.

Overhovedet have Moskoviternes eller Storrussernes
samtlige Indretninger og Livsforhold en ganske anden Charakteer end
Europæernes. Agerdyrkningen drive de kun med Ulyst; de have
ingen Kjierlighed til Hjemstavnen, men forlade den, naar ile
kunne, for at drive Handel eller gaae paa Arbeide andensteds;
det er Nomaden, livis Natur endnu stikker i den moskovitiske
Bonde; han elsker det omflakkende Liv. Han har ikke del
europæiske Begreb om personlig Eiendom, og heller ikke den euro-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:09:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/philpaed/9/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free