- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
24

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 24 —

afsikten därmed att meddela gudens egen lifskraft åt säden.
Den sakramentala tanke, som framträder vid slaktande af
djur, i hvilka vegetationsanden tänkes inkarnerad1, är i
full öfverensstämmelse med tron på blodets enande och
sammanhållande makt. Den invändningen mot denna teori
om offren, att om stammen och dess totem redan tänkas,
förenade genom blodsband, ett förnyande däraf är
öfverflödigt 2, faller på det faktum, att detta äger rum
exempelvis vid pubertetens inträdande äfven med individer, som
genom födseln tillhöra stammen. Å andra sidan föreligger
icke tillräcklig grund för att etablera ett nödvändigt
samband mellan totemism och slaktoffer. Hos bechuanerna
lär ju exempelvis totemism finnas utan offer3. Zuluerna
offra slaktoffer åt »amatongo», de dödas andar. Blod och
inälfvor tillfalla amatongo, köttet de offrande4. Här
förefinnes alltså offer utan både totemism och tanke på någon
mystisk förening. Däremot återfinna vi denna tankegång
om en sakramental förening uti australnegrernas
»intichi-uma5. Det ätande af det egna totemet, som där äger rum,
åsyftar uppenbarligen att bevara sambandet mellan
detsamma och stammen.

På samma sätt som blodsgemenskap genom blodets
blandande sedermera ersattes af andra former, såsom
gemensamt intagande af föda och liknande, förändrades äfven
offrets karaktär. Det ligger utom gränsen för vår
föreliggande uppgift att följa denna dess utveckling. Men
öfverallt, där vi bakom offret skymta föreställningen om
en därigenom upprättad blodsgemenskap med gudomen,
ha vi att göra med reminiscenser af denna tankegång, som
icke känner något annat enhetsband än blodets.

Det är alltså dessa tvenne med hvarandra nära
förbundna element, som konstituera totemismen, å ena sidan

1 Frazer, Golden Bough II, 40, 63.

2 Marillier, La Place du Totemism, R. H. R. XXXVI, 244.

» Marillier, R. H. R. XXXVII 204 f.

4 Callaway, Religious system of the Amazulu, 11 och 141.

5 Spencer and Gillen, The nat. Tribes, 170 ff. Frazer, Origin
of Totemism, Fortnightly Review LXV, 836.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free