- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
26

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 26 —

framträder särskildt på tvenne sätt. Dels i bestämmelserna
för giftermål och släktskap, dels i stammens förhållande
gent emot sitt totemdjur. Liksom promiscuitet troligen
föregått exogami, tyda åtskilliga tecken på, att äktenskap
mellan personer af samma totem ursprungligen varit till—
låtet1. När sedermera exogamien utbildat sig, hvad orsaken
därtill än må vara, tog den formen af att könsumgänge mellan
personer af samma totem vardt förbjudet2. Som matriarkatet
medförde släktskapens räknande efter mödernet, fick barnet
moderns totem. Det är totemismens grunddrag, som
återfinnes snart sagdt öfverallt, där totem finnes. Systemet
kan vara af mer eller mindre invecklad natur; det kan
bero på stammens utskiljande i underafdelningar och
klasser och på brytningar mellan matriarkatets och
patriarkatets principer, när detta senare börjar göra sig gällande.
Släktskapens räknande och därmed äfven totemets kunde
då bestämmas än efter mödernet, än efter fädernet. Regel
är, att totemismen följes af exogami och matriarkat.

En intressant och i mångt och mycket afvikande form
af totemism har emellertid blifvit känd genom Spencers och
Gillens epokgörande undersökningar bland
Centralaustraliens infödingar. Den vanliga typen kände man från
Australien redan genom Greys3 och Brough Smyths4 forskningar.
Förutom denna typ, som Spencer och Gillen äfven
konstaterat8, har en ny påträffats, som vi efter den stam, som
hufvudsakligast varit föremål för undersökningen, kunna
benämna Arunta-typen. Totemismen regleras där af lokala
förhållanden. Traditionen förbinder skilda orter med skilda
stammar, och andarne efter de aflidne, som tillhört ett
visst totem, tänkas bebo dettas område. Inom detsamma
ligga nämligen deras »churinga» dolda i marken. Enhvar
har nämligen sin *churinga», ett slags redskap, hvartill

1 Spencer and Gillen o. a. a., 209. Frazer, Origin of Totemism
Fortnightly Rf.view LXV, 836.

2 Frazer, Totemism, 60.

3 Two Expeditions II, 226 och 242.

4 Aborigenes of Victoria I, 81—91.

5 ex. hos Urabunna-stammen. Nat. Tribes, 59.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:27:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/polyteism/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free