- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
31

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

därför som beteckning för dennes namn1. Det har med
rätta gent emot denna hypotes anmärkts, att denna
förklaring »kan vara sann för några enskilda fall, men att
vilja tillämpa den på alla Egyptens djurgudar, det är att
underkänna den roll, vidskepelsen spelar i den aflägsna
forntiden»2.

Alla dessa förklaringsförsök laborera med det
gemensamma felet, att de icke kunna stödjas af några bevisande
fakta och att de antaga som förklaring en orsak, hvilken
icke står i någon rimlig proportion till sin förmenta verkan.
Det fordras onekligen starka positiva bevis till stöd för
en åsikt, som hvilar på antagandet af ett hos största
delen af de under så olika yttre förhållanden och i skilda
världsdelar lefvande naturfolken konstant framträdande
missförstånd af eget tungomål eller egna skriftecken,
isynnerhet när detta missförstånd skulle vara af så
ingripande betydelse för deras hela lif.

Till skillnad från dessa förklaringsförsök, hvilka alla
betrakta totemismen som beroende af en mera tillfällig
orsak och af yttre faktorers ingripande i
föreställningssättet, sökte Frazer dess grund i naturfolkens eget
åskådningssätt. Han betraktar härvid köns- och individuella
totem som likartade med stammens och detta ger honom
frågans lösning. Af samma orsak som en chontal-indian
förskaffar sig en »nagual», nämligen för att i densamma
placera sin själ och därigenom trygga sitt lif, af samma
orsak väljer sig stammen sitt totem. I totemet äro
stam-medlemmarnes lif så att säga deponerade3. Som man
icke vet, i hvilket exemplar af släktet ens själ befinner
sig, måste alla skonas; är totemet klanens, skulle ett
dödande af ett individuum af totemet vara liktydigt med
dödandet af en stamförvant. För öfrigt existerar, såsom
redan Nämndt, för vilden icke någon klar åtskillnad mellan
individ och släkte4. Att en och samma människa kan ha

1 Lieblein, Gammelægyptisk Religion I, 145 f.

2 Piehl, Revue critique d’histoire et de littérature XX, 187.

8 Golden Bough II, 333 ff.

4 Frazer, Golden Bough II, 91.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free