- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
32

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 32 —

flera slag af totem, sitt eget privata, könets och stammens,
finner sin förklaring i, att hon mycket väl kan vara
utrustad med mer än en själ. Tanken på ett sådant själens
åtskiljande från kroppen och öfverförande till en annan
förvaringsort möter ofta hos naturfolken. Sagan om
jätten, som gömt sin själ eller sitt hjärta, har vuxit fram
ur det föreställningssättet. Samma tankegång spåras så
långt den sagan berättas, och utanför det området lefva
naturfolken ännu däri. Samma förklaringsgrund som
Frazer ger Crooke till totemismens förekomst bland
invånarna i norra Indien1. Det är således till en fullt
konstaterad egendomlighet i primitiva människors
uppfattningssätt, som Frazer bundit sin förklaring. Marillier
kunde också uttala, att »Frazers hypotes bör provisoriskt
antagas som riktig»2.

Frazer har sedermera själf bestyrkt riktigheten af ordet
»provisoriskt». De nya fakta, Spencer och Gillens
forskningar bland Centralaustraliens infödingar ha konstaterat,
ha kommit Frazer att själf uppgifva sin förra hypotes och
framställa ett fullständigt nytt förklaringsförsök8. Han
bygger härvid på de af Spencer och Gillen beskrifna
»inti-chiuma »-ceremonierna och på den förklaring däraf, som dessa
gifva4. Intichiuma företogs af totemklasserna vid tiden för
totemdj urets parning eller växtens blomning eller där
tote-met utgöres af något naturföremål som sol, regn etc., vid den
tidpunkt, då behofvet däraf gör sig särskildt kännbart. Den
firas af olika stammar på olika sätt, men syftemålet är, att
densamma skall bereda tillgång på totemet, att få djur och
växter att föröka sig, regnet att falla, solen att skina
o. s. v. Men då stammen alltid efter att på något
sakramentalt sätt invigt bruket af sitt totem, icke drager någon
nytta däraf för egen del, utan öfverlämnar detta åt de andra
totemklasserna, anser Frazer syftemålet vara just att be-

1 Populär Religion and Folklore of northern India II, 147.

2 La place du Totemism, R. H. R. XXXVI, 233.

3 The Origin of Totemism. Fortnightly Review LXV, 647 ff. och

835 ff.

* Spencer and Gillen o. a. a., 169 ff. 207, 209.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free