- Project Runeberg -  Till frågan om Polyteismens uppkomst /
33

(1903) [MARC] Author: Torgny Segerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 33 —

reda hvarandra tillgång på lifvets nödtorft och ser i hela
totemismen ett system af »coopcrative magic»1. »Hvarje
totemgrupp utöfvade», enligt denna teori, »öfverinseende
och kontroll öfver den del af naturen, hvarifrån den
hämtade sitt namn, och med hvilken den, så vidt möjligt,
sökte identifiera sig själf»2. Däraf förklaras då sådana
företeelser som den fördelning af naturföremålen, hvilken
en del totemstammar företagit sins emellan, då exempelvis
hundar, eld, frost, träd räknas till Pelikan-stammen, åska,
regn, hagel, moln, vinter till Kråk-stammen o. s. v. Gent
emot hela denna förklaring har emellertid Lang med fog
gjort gällande, att Arunta-stammen och med den likställda
stammar, hvarest denna förklaring kan användas på
»inti-chiuma» och totemismen, icke förete något primitivt stadium
i utvecklingen. Man är därför icke berättigad att på de
ceremonier och föreställningar, vi där möta, grunda någon
hypotes om totemismens uppkomst8.

Det förefaller för öfrigt, som om den provisoriska
giltigheten af Frazers första förklaring icke behöft
upphäfvas af de nya former af totemism, som Spencer och
Gillen framdragit. Stammens ursprungliga rätt att fritt
begagna sig af sitt totem för sitt lifsuppehälle kunde finna
sin förklaringsgrund i tanken, att blodet därigenom alltid
stannade inom stammen själf. Detta vore ännu lättare
att antaga, om allt ätande af totem ursprungligen haft
karaktären af gemensamma måltider. Då en fredlig
beröring stammarne emellan gifvit vid handen, att de utan
fara för hvarandras existens kunde begagna sig af
hvarandras totem, skulle »intichiuma» med dess syftning åt
totemets förökande kanske hafva haft till afsikt att förhindra
totemets utdöende, som gifvetvis måste tänkas riskabelt
för vederbörande totemklass’ lif. Detta kunde ju vara
förklaringen till totemismens gestaltande hos Arunta-stammen
och med den likställda stammar. Någon annan karaktär än

1 Fortnightly Review LXV, 660.

2 Fortnightly Review LXV, 835.

3 Andrew Lang, Frazers Theory of Totemism. Fort. Rev. LXV,

1012 ff.

Segerstedt, PoJyteismens uppkomst. 3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:51:07 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/polyteism/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free