- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
11

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

såsom ett politiskt snille af första ordningen. När Platon en
gång kom att rikta sin forskande ande på frågan om den
fullkomligaste staten, behöfde han icke sakna föregångare.

Om vi säga, att den helleniska historien, sådan hon
låg bakom den tid, som fostrade Platon, utgjorde en
fortgående sträfvan att förverkliga människans första
företrädesrätt friheten, men denna fattad på ett ensidigt
politiskt sätt, så torde vi hafva angifvit, hvad i detta
afseende och i detta sammanhang behöfver ihågkommas. Till
frågan om den politiska ställningen särskildt i Aten och
vid själfva den tidpunkt, då Platon uppträdde, skola vi
sedermera återkomma. Vi skola nu kasta en blick på
den för-platonska helleniska kulturen i religiöst, estetiskt
och vetenskapligt afseende.

Den helleniska religionen var ett tydligt uttryck af
den ståndpunkt, vi i det föregående påpekat, då vi sade,
att i den helleniska anden vaknade till lif medvetandet
om det mänskligas upphöjdhet öfver den blotta naturen
eller den ofria tillvarelsen, men att en verklig frigörelse
för människoanden här ändå icke genomfördes.
Människoanden rörde sig med ledighet och behag öfver det
naturliga området med all dess växlande rikedom, men det
naturliga området förblef i alla fall den grund, vid hvilken
denna rörelse skulle vara fästad, om den ville förblifva
en verklighet. Den medvetna och fria anordningen af
naturliga krafter blef alltså för hellenen den högsta formen
för mänsklig tillvaro och tillika den högsta formen för
tillvaro i allmänhet. Men var detta den högsta form för
tillvaro i allmänhet, då kunde icke heller åt den
gudomliga världen tillerkännas något högre än denna form. Den
helleniska gudavärlden skilde sig uti ingenting annat från
den vanliga människovärlden än genom den högre grad
af fulländning, under hvilken de mänskliga egenskaperna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free