- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
105

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som äger förmåga af varseblifning, på det att han knnde
begynna sitt tal till oss på ett rätt högsinnadt och
nedlåtande sätt, i det han visade, att vi visserligen för hans
visdoms skall beundrade honom såsom en gud, men att
han likväl uti insikt icke vore bättre än en halfvuxen
groda, att icke tala om andra människor. Eller hvad skola
vi säga, Teodoros? Ty om allt det för hvar och en skall
vara sant, hvilket han med sin varseblifning fattar, och
hvarken den ene bättre kan bedöma den andres tillstånd,
ej heller den ene förmår att på ett bättre sätt underkasta
den andres föreställning en pröfning, för att utröna, om
hon är sann eller falsk, utan, såsom ofta blifvit
uppre-padt, hvar och en blott har sina föreställningar för sig,
och dessa alla äro riktiga och sanna; huru kan då, käre
vän, Protagoras ensam vara vis, så att han med rätta af
andra antages till lärare och det mot dyr betalning, vi
däremot okunnige, så att vi måste gå hos honom i skola,
då ju likväl hvarje människa är måttet för sin egen
vishet? Och huru skulle vi kunna undgå att tro allt detta
blott vara ett skämt af Protagoras?» (Teait. 161). Detta
var då den första svårigheten, att om allt är, såsom hvar
och en i hvarje ögonblick förnimmer det genom sensation
och varseblifning, så blifva alla sensationer och
varseblif-ningar såsom kunskaper betraktade lika riktiga; djuret
har då lika goda kunskaper som människan, den
drömmande som den vakande, den vansinnige som den kloke,
den olärde som den lärde, och undervisning och lärdom
förlorar då all betydelse eller blir ett mödosamt sträfvande
att vinna, hvad man redan äger förut, äfvensom hvarje
försök att uppträda såsom lärare för andra blir en
oförskämdhet utan like.

Vidare. Om varseblifning eller sensation är den
sanna kunskapen, så måste man erkänna, att hvar och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free