- Project Runeberg -  Qvinnan bland skilda folk /
118

(1881) [MARC] Author: Amand von Schweiger-Lerchenfeld Translator: Axel Gabriel Engberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

118

FRÄMRE INDIEN.

mir", finnas inhemska invånare i något större antal. Den egentlige
kaschmiriten gäller för att vara den äkta och oförfalskade representanten
af de ariska inderna; han är utomordentligt välväxt och af fullkomligt
oklanderliga proportioner, hvilket deremot låter säga sig hvarken om
hinduerna på Ganges’ lågslätt eller, öfver hufvud, om hela det egentliga
Indiens ariska befolkning.

Ännu mera än männen äro Kaschmirs qvinnor berömda för sin
skönhet. De hafva ljusare hy än qvinnorna i Hindustan, och deras
kroppsbyggnad är ej så ytterligt späd som dessas. Emellertid få deras
ansigts-drag med åren en viss hårdhet och huden förlorar tidigt nog sin
friskhet. Den något starkt framträdande näsan vill ej heller rätt.passa i
stycke med de ståtliga, af en fuktig glans skimrande, ögonen och
antager hos landsbygdens qvinnor, hvilka hafva betydligt mörkare hudfärg,
än de i staden boende, helst om dessa tillika äro af högre stånd, nära
nog formen af ett päron. Hvad beträffar invånarnas moral, så utfaller
vitsordet derom just ej fördelaktigt för någotdera könet. Männen anses,
med ali sin intellektuella begåfning i öfrigt, för opålitliga och baksluga,
och qvinnorna tillvitar man sinnlighet och njutningslystnad. De senare
äro i hvarje indiskt harem fruktade för sin hvassa qvickhet och sin
nyckfullhet, liksom de äro i hög grad fallna för grannlåt.

Medan det egentliga folket är muhammedanskt, tillhöra de högre
klasserna brahmanismen, som här, måhända med större seghet än på
något annat ställe i Indien, vidhållit de traditioner, hvilka utgöra en så
skriande motsägelse mot de i arernas ursprungliga religion framträdande
grundsatserna och från första stunden påkallat engelsmännens
mellankomst. Hit äro att hänföra de barbariska barnamorden .och den ej
mindre barbariska pligt, som ålägger enkorna att offra sitt lif åt
männens minne, båda delarna tillsatser af en senare brahmanism. Vi
återkomma längre fram till detta, numera inom så godt som hela Indien
afskaffade oskick; för närvarande hafva vi att från Kaschmirs högland
nedstiga till det egentliga Indiens område.

Följande loppet af den väldiga Indus, inkomma vi först i "de fem
flodernas land" (Pendjab). Här, vid de yppiga stränderna af Djelem
(Jhelum), Djenab, Ravi och Setledj, var det de första arerna nedsatte
sig; under tidernas längd trängde de allt vidare söder ut, tills de fyllt
allt utrymme mellan Himalaja och norra randen af den platå, som
bildas af södra och mellersta Indien. Också utgöres, märkligt nog, sjelfva
kärnan af Pendjabs befolkning ej af brahmanister, utan af djater, hvilka
bibehållit arernas gamla institutioner och hos hvilka till exempel
kastväsendet ej vunnit insteg. En annan stam äro sikherna eller seikerna,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:46:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/qvinfolk/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free