Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
-
XXXIV. Ett par, tre synnerligen »rara» sammanslutningar här i Stockholm. — Däribland Stockholmsgillet samt sällskapet Bellmans minne. — Hur det senare kom till och hur det utvecklat sig. — En liten anekdot. — På det om min första revy på Södra teatern och historien om en femma.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
August Warberg, min gode gamle vän, som myste och tydligen
avvaktade resultatet av den kuplettsång, teatern skulle komma
att prestera.
Nåväl, jag läste upp manuskriptet och av allt att döma slog
det an på mina tre åhörare. Vad jag fruktat, nämligen att
man skulle »himla» sig för att jag vågat taga med den då
spritt nya, men som en smula simpel ansedda »Kväsarvalsen»,
inträffade inte alls. Valsen i fråga, som bekant upptecknad
och populariserad av artisten Artur Högstedt, blev mycket
välvilligt mottagen, och man fann med en gång att fru Helfrid
Lambert samt fröken Hildegard Ohlson (numera rådmanskan
Harring) skulle bli ett utmärkt s. k. kväsarpar med den rätta
farten och piffen.
Fru Hildegard Harring i »Strejken». |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>