- Project Runeberg -  Realisme og Realister : Portrætstudier og Aforismer /
29

(1879) [MARC] Author: Herman Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Løse Portrætstudier af vore nye Forfattere - Forfatteren af «Jason» - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 9
Maleren Gerome sagde en Gang i et Selskab , at han var i
Regien tilfreds med sine Målerier, men han elskede sine Udkast.
Da derpaa en Kunstkjender bad om at maatte se den forste
Skitse til et af hans berømteste Billeder, svarede Kunstneren, at
hans Målerier tilhørte Verden, hans Udkast kun ham seiv.
Begge Ytringer kan jeg saa godt forståa. Det fuldendte
Maleri er jo Kunstnerens Tanke, udfort helt i alle Kunstens
Former, med alle dens Hjælpemidler og saa godt, som hans
Pensel formaar. Men sætter man Pris paa Tanken, tinder man
altfor ofte, at den Form, man har mægtet at skænke den, kun
fattig har udtrykt, hvad man vilde. Saa ligger den Fristelse
nær at maale Værket alene efter, hvad man ikke har naaet.
Ganske anderledes med det forste Udkast. Den forste Skitse
giver alt, hvad man vil, og dens flygtige Omrids er et udvideligt
Hylster om alle Digterens Dromme. Og siden, nåar han staar
overfor det fuldendte Værk og ser, hvor lidt han i Yirkeligheden
har givet, vender han ofte og gjerne tilbage til sit forste Udkast
som til en kjær Erindring om en lykkelig Time, da den unge
Tanke steg frem af de usikre Drømmes bølgende Hav i hans
Sjæl, lige som den gyldne Afrodite steg frem af Ægæerhavets
Bolger. Thi en ung Ide, der fodes i den sande Kunstners Sjæl,
synes ham altid skjon som en Gudinde.
Desuden lige som en stor Komponist bestandig kun tæn
ker i Toner, og en Billedhuggers Tanker altid bliver plastiske
Værker, kommer ogsaa Malerens Indtryk bestandig til Syne i
Billeder. Derfor bliver Skitsebogens Blade med deres flygtige
Omrids ogsaa bestandig hans Dagbog, der rummer hans vexlende

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/realisme/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free