- Project Runeberg -  Realisme og Realister : Portrætstudier og Aforismer /
220

(1879) [MARC] Author: Herman Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dramaturgiske Aforismer - En scenisk Henrik Steffens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

220
at det lille Træk er talende for alle dem, der véd, hvorledes
man hos os spiller Komedie.
1 Literaturen lever vi jo, som sagt, i en Brydningstid,
og vi har Forfattere, der, befrugtet af nye Ideer, skriver nye
Bøger. Europas Strømninger det er sagt i den sidste Tid saa
ofte, at det snart er trivielt —er begyndt at komme til os. Og
husker De, kjære Veninde, vor Forbauselse ifjor paa Charlotten
borg? Ito Aar havde De ikke været deroppe. Vore bedste
Malere, sagde De, kunde De udenad, og Epigonerne var De
gjerne fri for. Saa kom vi derop en af de første Dage, og da
De havde set et Par Sale igjennem, vendte De Dem om og
sagde: Akademiet har bestemt glemt at lukke sine Vinduer!
Ogsaa vore Malere er begyndt at føle sig tiltrukne af den nye
Tids Skole.
Kun vore Skuespillere er endnu de gamle. Og dog var
det netop i Skuespilkunsten, at for 20 Aar siden de første
Tegn til realistisk Digtning er ikke ogsaa scenisk Frem
stilling dog paa en Maade en Digtning? viste sig; men det
gamle var for stærkt, og det nyes geniale Talsmand stod
ene overfor mægtige Navne og mægtige Traditioner. Vore
Skuespillere vedblev at være Romantikere, at hvile i Traditionen
og gaa den slagne Vej. Hvis et og andet Talent til en Be
gyndelse søgte en anden Bane, blev det hurtig træt og den
enkelte Kunstner, der ihærdig blev ved at søge, blev ikke paa
skjønnet. Uden Sceneinstruktion den nye Kunsts Sjæl"— og
uden psykologisk Finhed vedblev man at vandre i Deklamationens
udtraadte Spor, og seiv i Nutidsdigtninger dem af dem, for
hvem man overhovedet lukkede Døren op spillede man i den
Tradition, der passede for Hertz og Overskou, men som ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:55:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/realisme/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free