- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
385

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

385

i muratoriska kanon, kunde detta hafva sin grund blott
deri, att det i vesterlandet först på en sednare tid blifvit
bekant. Och om det förkastats af Theodorus
Mopsueste-nus, så har detta dock ej så mycket af betyda, enär man
vet, att denne annars vördnadsbjudande man hade någon
böjelse för hyperkritiska öfverdrifter.

Andra Petrus’ Bref.

Ehuru den skrift, som under denna benämning
förekommer, icke särskilt nämner dem, till hvilka den var stäld,
så kan man dock deraf, att den säger sig vara af Simon
Petrus *), och ett andra bref af honom 2), med all
sannolikhet sluta, att det, i likhet med Petrus’ förstå bref,
var skrifven till församlingarna uti Pontus, Galatien,
Kappadocien, Asien och Bitynien. Såsom utgörande ett
andra bref var den ock skrifven sednare än det första
brefvet, under förändrade förhållanden, och, att dömma af
k. 1: 143), kort före hans död. Sannolikast är väl då
också, att detta bref författats i Ptom.

Hufvudändamålet för denna skrifvelse var att, sedan
emottagarne genom första brefvet blifvit uppmuntrade till
ståndaktighet under de utifrån kommande förföljelserna,
nu varna dem för ett missförhållande, som inom deras egen
krets hade förekommit. Villfarelse hade uppstått. Och
verktygen derför voro anhängare af samma teosofiskt
platonska mysticism, som den, hvaremot Pastoralbrefven
varna, blott utbildad till en mera krasst panteistisk teori
och en mera groft osedlig praxis, utan att dock vara till
samma grad urartad, som den, hvilken i Johannes’ skrifter
afslöjas. Likväl tyckes författaren uppfyld af en profetisk

’) kap. 1: 1.
a) kap. 3: 1.

"Jag vet, att jag skall snarligen aflägga denna min hydda,
såsom ock vår Herre Jesus Christus hafver mig kungjort."

27

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0395.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free