- Project Runeberg -  Romas kristna katakomber /
58

(1881) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

först kristendomen på allvar har infört i
verldsutvecklingen.

Bland alla dessa olika trosbekännelser väkte kristendomen
i början ingen uppmärksamhet. De kristna ansågos såsom
en judisk sekt. Tribunen Claudius Lysias i Jerusalem
skrifver med anledning af judarnas anklagelse mot Paulus
till prokuratorn (vice ståthållaren) Claudius Felix i Cæsarea:
»Denne man hade judarna gripit och ville dödat honom,
men där kom jag till med krigsfolket och tog honom ifrån
dem, efter jag förnam, att han var en romersk medborgare.
Men när jag ville veta saken, som de hade mot honom,
lät jag honom komma inför deras råd. Så fann jag att han
skyldt vardt om något spörsmål i deras lag och dock
ingen skuld hade, som död eller häktelse värd var.» Samma
uppfattningssätt har Felix’ efterträdare Porcius Festus.
Vid mötet i Cæsarea med konung Herodes Agrippa den
andre säger han: »Då åklagarna kommo före, buro de ingen
sak före, den jag hade tänkt. Men de hade några
spörsmål (tvister) med honom om sin vantro och en som
kallades Jesus, som död var, men Paulus påstod att han lefde.»
Alldeles samma omdöme hade redan förut prokonsuln i
Achaia Gallio gjort gällande. »Man ser här som så ofta
annars den romerska rättsuppfattningens skärpa och harmoni;
hvad prokonsuln i Korinthos och tribunen i Jerusalem och
prokuratorn i Cæsarea döma angående kristendomens
rättsliga ställning, stämmer fullkomligt öfverens; i alla dessa
myndigheters ögon är judendom och kristendom samma
religion. Likaså litet som det är någon förbrytelse att
vara jude, likaså litet är det att vara bekännare af
Kristus’ namn något som förtjänar död eller fängelse. Och
antingen nu Jesus var död, som judarna menade, eller han
var lefvande, som de kristna antogo, det var för den
romerska staten en fullkomligt likgiltig sak, därom fingo
de judiska sekterna disputera så mycket de ville.»[1]


[1] Bang a. st. S. 54, 55.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romaskris/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free