Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Redan i femte århundradet, åtminstone har man skäl
att antaga det, hade man till de nybygda eller ombygda
kyrkorna flyttat några af de heliga kvarlefvorna, ja till
och med fört sådana till andra städer, såsom till Milano.
Sedan longobarderna under Aistulf härjat campagnan och
nästan fullständigt förstört katakomberna, lät Paulus I år
761 öfverflytta mer än hundra martyrers ben till den af
honom bygda kyrkan S. Sylvester. Oaktadt Hadrianus den
förste och Leo den tredje sökte att så godt som möjligt
återställa katakomberna, såg sig Paschalis I nödsakad att
åter låta öfverflytta relikerna till Roma, då deras
ursprungliga hviloställen fortfarande voro utsatta för förstöring.
Utan tvifvel bidrog därtill äfven påfvarnes begär att gifva
helighet åt kyrkorna i själfva deras hufvudstad. Ensamt
till S. Prassede fördes kvarlefvorna efter ett tusen tre
hundra »heliga», och hela vagnslaster med ben nedlades i
hvalfven under Pantheon. Sedan på detta sätt det som förlänat
katakomberna sin dragningskraft blifvit aflägsnadt fans
intet skäl att längre besöka dem, och så finna vi dem från
första hälften af nionde århundradet glömda och öfvergifna.
Under medeltiden voro de enda katakomber, som någon
gång besöktes, de som sammanhängde med kyrkor och
kloster. I femtonde århundradet kände man, såsom ofvan är
nämdt, endast S. Sebastiano, detta coemeterium ad
catacumbas, som skulle gifva alla de andra underjordiska
kyrkogårdarna sitt namn.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>