Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
- Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
en palmqvist på den andra. Ben sannolika
förklaringen är, att en judinna vid sin omvändelse valde till
sitt dopnamn det latinska Fanstina och att hennes
vänner på hennes graf utmärkte både hennes ebreiska
börd och kristna tro.
Ännu ett fall: en qvinna med det judiska namnet
Eliasa, lät uppsätta en stenhäll till sin romerske man,
Soricii minne med inskriften:
At vår store Gud — Eliasa till Soricius.
Midten af skifvan visar Kristi monogram med
ändarne på sidogrenarne uppåtvända, så att det ser ut
som en ljusstake och således inom ett litet område
sinnrikt förenar både den judiska härkomstens och den
kristna trons tecken.*)
Men de fonetiska och yrkessymbolerna, äfvensom
de, hvilka uttryckte tro på Kristus, voro ingalunda de
enda bildliga framställningar, som användes. Under
ett okunnigt tidehvarf var det nödvändigt att med
tecken utmärka många saker, som i vår tid utan
svårighet angifvas genom skrift.
Så förebildades frid och hopp på grafstenarne, den
förra med en dufva och oliveqvisten, det senare med
ett ankare, medan en välgrundad öfvertygelse, att den
döde hade inkommit i hvilan, uttrycktes genom ett i
hamn liggande skepp.
*) Maitland, sid. 76, 78, 210.
Roms katakomber. i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:47 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/romskata/0105.html