- Project Runeberg -  Leo Tolstoi : Ruslands digter-profet /
106

(1920) [MARC] Author: Christen Collin - Tema: Biography and Genealogy, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Tolstoi og Nietzsche

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

106
ialfald i et tiaar eller mere, før han blir virkelig gammel,
— er den samme store digter som før, — om ikke større.
Skulde det kanske være mindre at digte i livets eget billed
sprog end i fantasi- og ord-billeder? Man kunde tvertom
fristes til at si, at Tolstois store fortællinger er som utkast
og Bkisßsr til hans livs største digt, — utarbeidelsen av
hans egen livskunst. . ’
Hvori bestod da den levekunst, hvorved Tolstoi over
vandt Sehopenhauers vilje til at dø? Hvad der hjalp ham i
hans yderste nød, var hans like fra ungdommen oparbeidede
sympati for den russiske bonde, en sympati, der, som før
iiNvut, i grunden var et utslag av den stolte og patriotiske
adelsmands nationale selvopholdelsesdrift, trangen til at hæve
og gjenreise sit folk. Naar han saa, at verdens vismænd
fandt, at livet ikke hadde nogen mening, behøvde han blot
at se sig om for at komme til at spørre: Men hvordan kan
det da ha sig, at livet har en mening for det arbeidende,
trællende russiske bondefolk? Disse mennesker, de aller
fleste av dem, faar faktisk livet til at gi mening for sig.
De kan altsaa livets kunst, saa enfoldige de end er. Armod,
sygdom og død, som for de vise gjør menneskelivet trøstes
løst og uten mening, det er plager, som den russiske bonde
finder sig i uten at knv. Den russiske bonde er ikke livs
beruset, ialfald ikke som regel. Han kan nok være tilbøie
lig til at ta sig en kraftig rus; men det er utenfor arbeids
tiden, og efter en slik rus følger jo en desto mere nedstem
mende opvaagnen. Allikevel var den russiske bonde som
regel forsonet med sin lod.
Saken er den, at han opfattet armod, sygdom og død
som en prøvelse, en skolegang. Disse ting var for ham
ikke meningsløse. De hadde tvertimot en god mening. De
legemlige onder forbereder ham for aandslivet, det sande liv.
Lidelsen lutrer. Derfor er han ikke fortvilet, hverken over
sygdom, eller undertrykkelse, eller utsigten til at dø. Han
tror paa en livs-fremgang, netop gjennem lidelse. Livet har
for ham et maal, et lykkelig maal, som kaster gjenskin over
alle lidelser. Et guddommelig maal.
Ileniinot Blutnin^en av 6en store kortsLllinA om 6en ulvk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:37:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rudiprof/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free