Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3. Simon undergörarens himmelsfärd
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Grunddragen af denna sägen om Simon undergöraren
och hans himmelsfärd möter man redan hos Hegesippus,
en kristlig skriftställare i andra århundradet. Denne vill
äfven veta, att Simon efter sitt fall fördes till staden
Aricia i Albanbergen och där afled. [1]
Den kyrkliga konsten har med förkärlek gjort Simon
magus’ himmelsfärd till sitt föremål. Kapitolium
och forum med deras rika arkitektur, Nero och hans
kejserliga följes prakt, Helenes hemska skönhet, apostlarne
bedjande midt på det människovimlande forum – allt
detta var lockande för penseln, ehuru det hade sin
svårighet att gifva taflan en värdig hållning, då hufvudgruppen
likväl måste vara den nedstörtande trollkarlen och hans
flyende, med horn och svansar tillbörligt utstyrde
tjänsteandar.
En af dessa målningar finner man uti geografiska
galleriet i Vatikanen, en annan, af Vanni, öfver Petrus’
och Paulus’ altar i St. Peterskyrkan. Den sköna kyrkan
Maria degli angeli, ursprungligen en sal i Diokletianus’
termer, men af Mikael Angelo omskapad till ett kristligt
tempel, har icke mindre än två målningar öfver samma
ämne. Den ena af dem är kopia efter den i Peterskyrkan,
där man finner samma sägen äfven bildad i marmor.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>