Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Positivistisk litteratur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
opåkallad af de exakta vetenskapernas förutsättningar
eller resultat som onödig för dessas framskridande och
sammanväxande till en systematisk enhet. Allt, som här
med rätta kan kräfvas, är att ett slags empirisk
materialism - vida skild från den dogmatiska eller
»filosofiska» materialismen - tillämpas inom de
vetenskaper, som hafva med »materien» och hennes lagar
uteslutande att skaffa, med andra ord: att alla mystiska
och »utomförnuftiga» faktorer hållas fjärran från
förklaringen af sambandet mellan naturföreteelserna.
Den tänkare, som vill göra »naturen» till det absoluta
och söka förklara de andliga företeelserna ur de sinnliga,
skulle med ett följdriktigt tänkande slutligen komma till
en uppfattning af hvad »naturen» är, för hvilken han själf
måste baxna. Det år då »naturen», som, i det hon med
fysikaliska, kemiska och organiska krafter frambragt en
mänsklig hjärna, låter det fysiologiska förloppet inom
denna, slag i slag, framkalla en logisk process, som
kritiserar de inom hjärnan med naturnödvändighet sig
utvecklande idéassociationerna, granskar de med
naturnödvändighet fortgående tankeserierna och skiljer
de riktiga slutsatserna från de oriktiga, ehuru de senare
äro naturalster lika väl som de förra. Det är då naturen,
som i den mänskliga hjärnan alstrar normativa lagar, som
ställa sig öfver naturens egen kausalitet; logiska lagar,
som skilja sanningen från misstaget, estetiska lagar,
som granska, godkänna eller förkasta de alla med samma
nödvändighet frambragta forna förhållandena i naturen,
etiska lagar, som öfver naturförloppets: »du måste»
ställer ett samvetets: »du bör» och gent emot verkligheten
skapar en idealernas värld, som i sin ordning kan varda
källan till mänskliga
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>