- Project Runeberg -  Samlaren / Trettiofjärde årgången. 1913 /
296

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Anton Blanck, »Nya Skapelsens» båda versioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

296 Anton Blanck

vi sålunda anse sannolikast, att den kortare, senare publicerade
dikten är yngre, är ett sammandrag, som gjorts när Kellgrens stora
dikt skulle framträda som sällskapsvisa. En månad räckte godt för
denna metamorfos.

Detta antagande omöjliggöres ingalunda af Eks skäl för det
motsatta uppfattningssättet — att den korta versionen är äldre.

Dikten är visserligen enhetlig äfven i " Tidsfördrifvet", men detta
kan ej hindra, att den är yngre. Säkerligen har Kellgren själf lagt
sin hand vid saken. Möjligen har han komponerat musiken.1 I hvarje
fall var nog förbindelsen mellan Kellgren och Lenngrens svåger
Ahlström ganska gen. — Såsom Ek efter Sylwan framhållit, kan man
mycket tydligt urskilja två sinsemellan olika partier i "Nya
Skapelsen", ett filosofiskt och ett erotiskt. Sångversionen är nu
sammansatt af strofer ur den senare erotiska delen. Det fanns sålunda
naturliga förutsättningar för att kunna arrangera en fullt enhetlig
sångtext, som fick karaktären af en liten lätt och ljus erotisk visa.
Därtill behöfdes strängt taget endast att ur diktens senare parti taga
bort de tre strofer af filosofisk karaktär, som mera harmonierade
med inledningspartiet. Hvad som stod kvar smälte ypperligt ihop
med den rätt naiva, mozart-aktiga lilla melodien. Musikaliska
hänsyn ha under sådana förhållanden också inverkat på textens
gestaltning. Upprepningen i slutet af 24:e strofen: "Förgäfves ur din åsyn
tagen" är betingad af melodien, som kräfde jämt strofantal.

Icke heller Eks filologiska skäl äro af sådan vikt, att de kunna
uppväga den dokumentariska dateringen. För att bevisa sin
dateringshypotes anför Ek, att i "Tidsfördrifvets" version har
inledningsstrofen blott när den förekommer första gången den vanliga
stiliseringen i tredje versen: "Jag såg dig och från denna dagen". När
strofen upprepas (två gånger), lyder den: "Jag såg dig och ifrån
den dagen".

1 Jfr Sylwan, s. 228. Eks skäl för säkerheten häraf äro dock anfäktbara.
Han säger, att »musiken alldeles mot vanan är anonym». Detta håller ej streck,
ty man behöfver endast vända på bladet i samma häfte, så förekommer en
anonym menuett för harpa. Hela följande häfte är anonymt. Fru Lenngrens
»7 stillhet gönid» (n. 15) är anonym både till musik och text. Listan kan göras
ganska lång.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:21:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1913/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free